Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 318d Gran Turismo

Vier jaar na de 5-Reeks heeft nu ook de BMW 3-Reeks recht op zijn luxueuzere Gran Turismo-versie. We voelden deze nieuwe koetswerkvariant aan de tand met de basisdiesel 318d onder de kap.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00 /20

De merkadepten zien hun rijplezier vandaag bedreigd worden door steeds meer geautomatiseerde bedieningen, of het nu gaat om de versnellingsbak of de rijprogramma's die de motorsturing, de schakelpatronen, de elektrische stuurbekrachtiging en soms zelfs de ophanging bepalen. Ook hier moet je wennen aan de wildgroei van de elektronica, een overgang die moeilijk te verteren is voor wie van BMW's hield voor de natuurlijke mechanische sensaties die ze - meer dan andere wagens - verschaften. De enige filosofische wijziging die de liefhebbers tot dusver bespaard is gebleven, is een eenvolumer in het gamma. Daar moet men bij BMW niet van weten en dus biedt de constructeur ze ook (nog?) niet aan, laat staan voertuigen die louter bestemd zijn voor personen- of goederenvervoer. Maar alles welbeschouwd is het enige model dat vandaag enigszins in de buurt komt, de Gran Turismo. Meer nog dan de Touring, want deze lange vijfdeurs biedt zijn inzittenden niet alleen meer zitruimte dan de break, maar ook een groter koffervolume. In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, is de Gran Turismo dus de meest functionele van alle BMW's.

  • Uitzonderlijke binnenruimte, vooral achterin
  • Algemeen comfort van een hogere categorie
  • Gigantische en makkelijk toegankelijke koffer
  • Instap (verhoogde zitting)
  • Minieme meerprijs t.o.v. 3-Reeks Touring
  • Vijfdeurslimousine voor interessante prijs
  • Vrekkig optiebeleid (zelfdimmende spiegel)
  • Veiligheidsuitrusting vaak niet standaard
  • Minder rank silhouet
  • Gadgetachtige elektronische systemen
  • Achterbank niet verschuifbaar
  • Concurrent voor de 5-Reeks?

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker