Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Renault Espace E-Tech Full Hybrid (Esprit Alpine)

Geschreven door Steven Appelmans op

In de geest van zijn Renaulution-plannen heeft Renault de zesde generatie van het model geschapen “op maat van zijn tijd”. Wat dat dan concreet betekent? Wel, een SUV-look én een hybride aandrijving bijvoorbeeld.

46.900 €
  • Score redactie 16.80 /20

We verbruikten tijdens de testweek elke 100 kilometer gemiddeld 5,4 liter benzine, wat gezien de omvang van de Espace een bijzonder puik resultaat is. Het ligt er wel aan waar je je kilometers dan vooral rijdt. Op de autosnelweg krijgt de elektrische bijstand een kleinere rol toebedeeld, waardoor het brandstofverbruik daar ook iets toeneemt. Blijf je binnen de stadsomwalling, dan zul je daarentegen de verbrandingsmotor nauwelijks hoeven aan te spreken.

Die verschillende scenario’s brengt de elektronica van de Espace trouwens ook in rekening: op basis van de navigatie-info die het batterijbeheerssysteem krijgt over de topografie van de weg, zal het systeem een soort voorspelling maken van het energieverbruik dat nodig wordt geacht om de volgende 7 kilometer te kunnen afleggen (via de meest waarschijnlijke route als er geen navigatie staat ingesteld). Die input wordt vervolgens gebruikt om de elektrische aandrijfenergie zo adequaat mogelijk te kunnen aanwenden.

Review Renault Espace (2023)

OpenR Link

Nog knap is dat je voor de instapprijs van 43.900 euro ineens het OpenR Link-multimediasysteem, een inductielader voor je telefoon en de elektrisch bedien­bare kofferklep krijgt meegeleverd. Maar die Techno moet het dus wel altijd zonder de 4Control Advanced doen, waardoor wij ­zonder meer de 3.000 euro zouden ­ophoesten die de Esprit Alpine meer moet kosten. Of 5.000 euro als je zou willen gaan voor de luxe en verfijning van het Iconic-niveau. Dat laatste dien je sowieso te selecteren als een lederen bekleding en/of een head-updisplay op je verlanglijst staan.

Ook bij Renault houden ze hun optiebeleid tegenwoordig namelijk simpel. Een paar packs (afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau), een metaalglanskleurtje en een panoramisch dak, dat is het zowat. Naast uiteraard de keuze voor vijf dan wel zeven stoelen. Aan de prijs verandert die bijkomende zitrij trouwens niets; de kofferzitjes krijg je er gratis bij. Of correcter: ze worden er gratis uitgehaald (via het Pack 5 Seats), want standaard is de Espace altijd een zevenzitter. Wel bizar is dat het (optionele) thuiskomertje (200 euro) zich alleen laat combineren met een zevenzits-Espace; dat zou je net omgekeerd verwachten...

Fiscaal scoort de Espace vooral in Vlaanderen met een belasting op inverkeerstelling van 81,12 euro en een jaarlijkse verkeersbelasting van 156,86 euro. In Brussel en Wallonië stijgen die bedragen naar een ook nog redelijke 495 en 230,87 euro. Zelfstandigen die de grote Renault op de zaak willen zetten, zullen allicht weten te appreciëren dat de Espace zich daar tot 71 procent laat afschrijven. 

Geteste versie

Verbruik gemengd 4.6 l/100 km
CO2-uitstoot 107 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,53 €
VAA per maand NB

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars