Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Renault Espace E-Tech Full Hybrid (Esprit Alpine)

Geschreven door Steven Appelmans op

In de geest van zijn Renaulution-plannen heeft Renault de zesde generatie van het model geschapen “op maat van zijn tijd”. Wat dat dan concreet betekent? Wel, een SUV-look én een hybride aandrijving bijvoorbeeld.

46.900 €
  • Score redactie 16.80 /20

Zoals al gezegd delen de Austral en Espace hun serieel-parallelle hybride-aandrijving, met centraal een kersverse 1,2-liter-drie­cilinder op benzine. Een uiterst efficiënte verbrandingsmotor, met een thermisch rendement van 41 procent. Om dat even te kaderen: een dergelijk percentage is normaal voorbehouden voor ­dieselmotoren. Het spreekt voor zich dat de Fransen daarvoor alle truken uit de kast hebben gehaald.

Zo draait de driecilinder volgens de Miller-cyclus, wat concreet betekent dat hij bij gedeeltelijke belasting zijn inlaatkleppen langer openhoudt. De lagere vullingsgraad (minder zuurstof en dus ook minder benzine) die daardoor wordt gecreëerd, vlakt het vermogen af, maar zorgt anderzijds voor een betere (lees: completere) verbranding van het mengsel. Daarnaast werd de 1,2-liter ook bedacht met een hoge compressieverhouding (12,0:1). Uiteraard komt de drukvoeding van een turbo met variabele geometrie. De in- en uitlaatkleppen krijgen dan weer een variabele timing, de waterpomp wordt elektrisch aangestuurd en de uitlaatgassen passeren door een EGR-klep met lage druk.

Review Renault Espace (2023)

Daadkrachtige driepitter

Al die spitstechnologie moet er niet alleen voor zorgen dat het verbruik binnen de perken blijft, maar tegelijk de nodige daadkracht verzekeren. Met 130 pk en 205 Nm kunnen we stellen dat Renault in dat laatste alleszins is geslaagd. Temeer daar de driepitter kan bogen op de bijkomende ondersteuning van twee elektromotoren: een tractiemotor en een starter-generator. Die eerste levert 70 pk en 205 Nm en staat in voor de elektrische aandrijving, motor nummer twee is 25 pk en 50 Nm sterk en heeft het starten van de verbrandings­motor en het regelen van de schakelovergangen als belangrijkste taken. De stroom komt daarbij uit een 2 kWh sterke batterij (geleverd door het Chinese Sunwoda) met een spanning van 400 volt. Daar zit ook het verschil met de Captur en Clio E-Tech, die in hun vrijwel identieke hybrideset-up maar over 230 volt kunnen beschikken, en daardoor elektrisch minder performant voor de dag komen.

En dan is er nog de grootste exoot in deze opstelling: de gerobotiseerde versnellingsbak met klauwkoppelingen of zogenoemde ‘multimode’-bak. Daarbij worden twee versnellingen voor de elektromotor gekoppeld met vier verhoudingen voor de benzine. Samen geeft dat vijftien verschillende combinaties, die onder te verdelen vallen in vijf bedrijfsmodi: puur elektrisch, zuiver op benzine, een samenwerkings­verband tussen beide motoren, e-drive (de elektromotor drijft de wielen aan, terwijl de verbrandingsmotor fungeert als generator) en een recuperatiemodus (waarbij de kinetische energie de batterij bijlaadt). Die regeneratie kun je trouwens in vier standen versterken dan wel afzwakken via de peddels achter het stuur. Dat is meteen ook de enige manier waarop je de werking van dit aandrijfgeheel kunt beïnvloeden; voor de rest is het de elektronica die bepaalt welk programma wanneer draait.

  • Geteste versie

  • renault Espace E-Tech full hybrid 200 Esprit Alpine

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • HYBG

    CO2

    107 tot 110gr WLTP

    Vermogen

    200 CV

    Lengte

    4722 m

    Koffervolume

    250 tot 1777 L

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker