Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Renault Espace E-Tech Full Hybrid (Esprit Alpine)

Geschreven door Steven Appelmans op

In de geest van zijn Renaulution-plannen heeft Renault de zesde generatie van het model geschapen “op maat van zijn tijd”. Wat dat dan concreet betekent? Wel, een SUV-look én een hybride aandrijving bijvoorbeeld.

46.900 €
  • Score redactie 16.80 /20

Net als voor de Austral – waarmee de Espace zijn dashboard deelt – mag Renault felicitaties in ontvangst nemen wat betreft materiaalkeuze en afwerking. De verschuifbare armsteun (met daaronder een ruim opbergvak) hoort thuis in de categorie ‘goed gevonden’, terwijl we zelfs lyrisch zouden kunnen worden over de opbergplek voor de oprolcover onder de koffervloer of het spiegeltje waarmee je de kroost achterin in de gaten kunt houden.

Daarover gesproken: door de 22 centimeter waarover de achterbank te verschuiven valt, kun je kiezen tussen ofwel gigantisch veel beenruimte of een stevige koffer (met vijf zitplaatsen in gebruik). Dat we voor de bagageruimte geen superlatieven gebruiken, heeft te maken met de kofferstoelen. Die beperken het laadvolume in de hoogte, waardoor je van een (toch in dit segment) weinig indrukwekkende 477 liter (in vijfzitsconfiguratie welteverstaan) naar maximaal 677 liter gaat als je de achterbank zo ver mogelijk naar voren schuift. Weliswaar met dien verstande dat dat laatste manoeuvre stevige consequenties heeft voor de beenruimte achterin.

Review Renault Espace (2023)

Vijf- versus zevenzitter

Wil je dus enigszins de balans behouden, ga dan voor de vijfzitter. Dan groeit het koffervolume – met de achterbank helemaal naar achteren – tot een al deugdelijker 581 liter. Temeer omdat de kofferstoeltjes van de Espace uiteindelijk niet veel meer zijn dan noodzitjes, of toch voor volwassenen: de achterste plaatsen zijn niet ruim bemeten qua hoofd- en beenruimte, en bovendien maar moeilijk te bereiken.

Enige lenigheid is dan ook vereist wil je voorbij de (weliswaar makkelijk weg te kantelen) tweede zitrij raken. Nog een achteruitgang ten opzichte van de Espace: de aparte zitjes van weleer zijn veranderd in een in 40/20/40 op te delen achterbank, wat het moeilijk – zo niet onmogelijk – maakt om drie Isofix-kinderzitjes naast elkaar te installeren.

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker