Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes E 200 Natural Gas Drive

Mercedes is een van de weinige constructeurs in ons land die aardgasmodellen aanbiedt. Een schoon initiatief, maar levert het ook wat op? Een weekje met een E 200 Natural Gas Drive moest uitsluitsel brengen.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

De huidige E-Klasse is ondertussen al vrij lang op de markt (sinds 2009, met een facelift in 2013), maar toch maken we graag nog plaats voor een test van de recente 200 Natural Gas Drive – al was het maar omdat het aantal modellen met aardgasaan-drijving dat in ons land beschikbaar is, erg klein is (naast Mercedes vind je er enkel bij de Fiaten Volkswagen-groep en bij Opel). Door de uitzonderlijk zuivere verbranding van een motor die op aardgas loopt (officieel bekend als CNG of Compressed Natural Gas), zouden we durven te beweren dat dit de schoonste auto’s op de markt zijn. Aardgas winnen of transporteren (via leidingen) vergt namelijk zeer weinig energie, in tegenstelling tot het oppompen en raffineren van aardolie of het aanmaken van elektriciteit. Dus hoewel een CNG-auto nog wel CO2 uitstoot, is de milieu-impact binnen het grotere plaatje vergelijkbaar met of zelfs gunstiger dan die van een elektrische auto. Een extra voordeel daarbij is dat een aardgasauto ook gewoon op benzine kan rijden als je geen mogelijkheid hebt om gas te tanken wanneer het reservoir leeg is. Het enige nadeel is dat het gas moet worden gecomprimeerd (tot een druk van 200 bar) voor een aanvaardbare hoeveelheid calorieën per liter, zodat je je auto niet zomaar thuis op je aardgasleiding kunt aansluiten om te tanken. Wil je dat wel, dan moet je een thuisvulcompressor van zo’n 2.500 euro kopen, die dan langzaam – reken op een nacht je – de tank volperst. Of je gaat gewoon naar een CNG-tankstation, waar het vullen niet langer duurt dan gewoon benzine tanken. Al zijn dergelijke stations in ons land wel erg dun gezaaid, en in Wallonië zelfs vrijwel onbestaande. Voor alle duidelijkheid: CNG is niet hetzelfde als lpg of Liquified Petroleum Gas. Dat laatste is nog steeds een petroleumderivaat, en hoewel de verbranding al veel schoner is dan die van benzine (en zeker dan die van diesel), blijft de uitstoot van allerlei schadelijke stoffen bij lpg nog steeds hoger dan bij CNG. Bovendien moet lpg net zoals traditionele brandstoffen worden opgepompt, geraffineerd en vervoerd in tankwagens, terwijl het vloeibaar maken van dat gas ook al vrij energie-intensief is. Daarbij komt nog dat lpg net zoals benzine explosief is en zich op de grond ophoopt wanneer het veel steviger moeten zijn dan een benzinetank (waarvan het explosiegevaar nochtans oneindig veel groter is), vreten ze ruimte.

  • Hoogstaand comfort (ophanging, geluiddemping)
  • Uitzonderlijk schone motor
  • Ruime en luxueus afgewerkte berline
  • Grote benzinetank behouden
  • Stille, zachte en soepele turboviercilinder
  • Uitmuntend chassis, veilig rijgedrag
  • Zeer hoge meerprijs CNG-versie
  • Verlies aan kofferruimte en moduleerbaarheid
  • Niet verkrijgbaar als break
  • Licht ingeperkte optiecatalogus
  • Beperkte tankinfrastructuur, geen fiscale stimuli
  • Niet de meest intelligente automaat

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker