Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes E 350 e : De oplaadbare E-Klasse

Geschreven door Tony Verhelle op

Ook de premiumconstructeurs zijn hun gamma (gedeeltelijk) aan het elektrificeren. In eerste instantie zetten ze in op plug-in hybrides – de zuiver elektrische auto’s komen later. Bij Mercedes krijgt na de C-Klasse en de GLC ook de nieuwe E-Klasse een oplaadbare 350 e-versie.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.03 /20

Bij Mercedes hebben ze op dit ogenblik één enkele zuiver elektrische personenwagen in het aanbod, de B 250 e, maar die leidt een eerder onopvallend bestaan en zou naar verluidt binnenkort zelfs uit het gamma worden geschrapt. Met de komst van de nieuwe C-Klasse in 2015 deed echter ook de plug-in hybride zijn opgemerkte entree, recent gevolgd door de SUV-variant van deze C, GLC genaamd. Nu komt daar dus een derde model bij, de ‘groene’ versie van de reisberline E-Klasse.

Een plug-inhybride is zoals bekend een model dat (minstens) twee motoren heeft (op dit ogenblik een verbrandingsmotor en een elektromotor, vandaar hybride) en ook een batterij die voldoende capaciteit heeft (in tegenstelling tot in gewone hybrides) om de auto een langere tijd zuiver elektrisch te laten rijden. Hoe ver dat is, hangt dus af van de grootte van de batterij: in dit geval is dat iets meer dan 6 kWh, wat wil zeggen dat het zuiver elektrische rijbereik relatief beperkt blijft, maar daar komen we later nog op terug.

In tegenstelling tot bij de C-Klasse heb je bij deze E geen keuze meer tussen hybride (h) en plug-inhybride (e). Hier dus geen eenvoudige hybrideversie met een combinatie van een diesel- en een elektromotor. Zonder twijfel speelt het fameuze Dieselgate daar ook in mee: het is misschien niet het uitgelezen moment om diesel met ‘groen’ te associëren – voor een deel ten onrechte, maar dat is weer een ander verhaal.

  • Zeer laag verbruik (mits inpluggen)
  • Uitstekende prestaties
  • Hoogstaand algemeen comfort
  • Gezond en aangenaam weggedrag
  • Materiaalkeuze en afwerking
  • Hoge prijs en soms dure opties
  • Airmatic-luchtvering niet standaard
  • Verlies aan laadvolume
  • Kwetsbare opstelling laadstopcontact
  • Geluid van de viercilinder

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker