- Score redactie 15.25 /20
Stiekem zijn we toch wel een beetje benieuwd. Wie was toch die ‘geniale’ productverantwoordelijke bij Renault die op een ochtend opstond en bij zichzelf dacht: “Eureka, nog een SUV tussen de Captur en de Austral, dát hebben we nodig”. Alsof dwangmatig het laatste gaatje moest worden gedicht in een cross-overaanbod dat vandaag bestaat uit een Megane (4,21 meter), Captur (4,24 meter), Symbioz (4,41 meter), Scenic (4,47 meter), Austral (4,51 meter), Arkana (4,57 meter), Rafale (4,71 meter) en Espace (4,72 meter). Jongens, het is genoeg, de bak is vol, gelieve er niets meer bij te gooien.
We kunnen er grapjes om maken, maar eigenlijk is het best wel triest. Wat is er gebeurd met het lef, de innovativiteit, de creativiteit, de diversiteit van weleer? Door hetzelfde recept uit te brengen in zoveel variaties die elkaar allemaal voor de voeten lopen, is het risico niet denkbeeldig dat klanten (en misschien zelfs verkopers) door de bomen het bos niet meer zien. Natuurlijk is de werkelijkheid genuanceerder dan dat. Zo zijn die Megane en Scenic bijvoorbeeld puur elektrische modellen, terwijl de andere voornamelijk E-Tech Full Hybrids zijn – al dan niet geflankeerd door benzineversies. Maar dan nog.
En uiteraard begrijpen we dat het industrieel voordeliger is om de gemaakte investeringen te kunnen afschrijven over zoveel mogelijk modellen – dat is het principe van schaalvoordelen. Maar er gaat iets mis als dat uitmondt in een monocultuur van modellen die allemaal uit dezelfde mal te lijken komen, zoals dat bij Renault momenteel het geval is. En die zich dan ook nog min of meer tot hetzelfde doelpubliek richten. Tegen die achtergrond is de vraag dus wat de meerwaarde is van de Symbioz, die niet alleen tegengas krijgt uit eigen huis, maar ook nog eens uitkomt in zowat het meest felbevochten segment in Europa. Een harde, maar pertinente vraag, waarop we met deze test een antwoord willen bieden.
Peugeot-design?
De Symbioz is een C-segmentcross-over die op een verlengde variant staat van het modulaire CMF-B-platform van de Clio en de Captur, maar ook van grotere modellen als de Dacia Duster, Dacia Jogger en de Renault Arkana. Zijn koetswerk draagt enkele typische Gilles Vidal-kenmerken (de Fransman maakte enkele jaren geleden de overstap van Peugeot naar Renault als hoofddesigner), maar houdt het voor de rest vrij conventioneel: kort gezegd ziet de Symbioz eruit als de zoveelste cross-over.
De generische lijnen maken het trouwens niet gemakkelijk zijn werkelijke formaat in te schatten. Want met een lengte van 4,41 meter is deze Symbioz een rechtstreekse concurrent voor bestsellers als de Kia Niro, Nissan Qashqai of zelfs een Skoda Karoq. Dat hij ook de échte opvolger is van de vroegere Scénic, zoals sommigen beweren, lijkt ons daarentegen wat te kort door de bocht. Want de Symbioz mag dan al vijf ruime plaatsen bieden (alhoewel je zelfs daarover kunt discussiëren), qua moduleerbaarheid of slimme snufjes in het interieur komt hij nog niet aan de enkels van wijlen de Scénic. We komen er later uitgebreider op terug.
Foto’s: Jonathan Godin
- Geruststellend en comfortabel rijgedrag
- Bescheiden verbruik
- Gunstige verhouding prijs-uitrusting
- Tegenvallende moduleerbaarheid
- Soms aarzelende versnellingsbaksturing
- Koffervolume met optioneel reservewiel
In dit artikel : Renault, Renault Symbioz
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!