Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW ActiveHybrid 5

In het kort

  • Techniek

    De ActiveHybrid 5 kan nog altijd over een zes-in-lijn beschikken. Maar net als bijna alle BMW-motoren doet die wel een beroep op drukvoeding (één twinscroll-turbo) en directe benzine-inspuiting om te voldoen aan de CO2-normen. De van de N55 uit de 535i afgeleide benzinemotor kan tot 7.100 o/m gaan en haalt alles uit de kast om weinig te verbruiken: een stop-startsysteem en een achttrapsautomaat met freewheelfunctie. In langzaam stadsverkeer kun je ook volledig elektrisch rijden.

  • Wegligging

    De ActiveHybrid5 weegt met 1.850 kilogram 75 kilo meer dan de 535i, maar dat meergewicht zorgt wel voor een betere gewichtsverdeling over de assen. De 5-Reeks erfde de technologische bagage van de 7-Reeks, waarvan hij het platform overneemt, zij het met een 10 millimeter kortere wielbasis. Wat hij aan status won, boette hij in aan levendigheid, al blijft hij toch dynamisch met de optionele adaptieve schokdemping (1.417 euro) in de stand Sport.

  • Veiligheid

    De centrering van het stuur is wat vaag, vooral met de gestuurde schokdempers in de stand Comfort of Eco Pro, waarin het onderstel minder stug is. Ernstige gevolgen heeft dat niet, tenzij voor het rijplezier. Net als de andere 5-Reeks-modellen is de ActiveHybrid erg veilig, als je maar betaalt voor de desbetreffende opties. Het Integral Active Steering, het Adaptive Drive, de M Sport-ophanging en de actieve snelheidsregelaar met Stop&Gofunctie zijn niet verkrijgbaar.

  • Comfort

    Qua basisuitrusting is de ActiveHybrid5 rijkelijker voorzien dan zijn soortgenoten met enkel een vier- of zescilindermotor, in die mate zelfs dat zijn standaarduitrusting op het niveau staat van die van de V8-modellen en de M550d xDrive. Alleen heeft onze hybride geen Dakota- leder standaard, maar de basisstof Diagonal, terwijl hij zelfs niet de mogelijkheid biedt te kiezen voor de deels met alcantara overtrokken bekleding van het M Sport-pakket, dat in dit geval niet beschikbaar is.

  • Praktische kant

    De ActiveHybrid5 is enkel verkrijgbaar als berline, om een voor de hand liggende reden: de hoogspanningslithiumbatterij kon beter geïntegreerd worden in het vierdeurskoetswerk, tussen het interieur en de koffer. Ze vreet 145 liter aan nuttig laadvolume en sluit de mogelijkheid uit om de rugleuning van de achterbank te kunnen neerklappen of zelfs nog maar over een skiluik te beschikken. Voor de rest ontbreekt het de BMW 5-Reeks nog altijd aan bruikbare opbergmogelijkheden.

  • Budget

    Op de 550i, M5 en M550d na is de ActiveHybrid5 de duurste 5-Reeks. Met een prijskaartje van 65.550 euro kost hij 10.000 euro meer dan een 535i (306 pk) met achttrapsautomaat en zelfs 7.000 euro meer dan een Infiniti M35h (296 pk), zijn uitgelezen rivaal, die beter uitgerust wordt verkocht. Dat prijsverschil is moeilijk af te schrijven enkel door te rekenen op het minderverbruik of zelfs op de fiscale aftrekbaarheid (70 in plaats van 50 procent) waarop de hybride 5-Reeks recht geeft.

BMW ActiveHybrid 5
Conclusie / BMW ActiveHybrid 5

Naast een meergewicht van 150 kilo heeft de ActiveHybrid5 bijna alle argumenten aan zijn kant: hij is minstens even snel als een 535i met automaat en springt tegelijk bijna even zuinig met brandstof om als een 535d. Wel zondigt hij met een meerprijs die wat problemen kan opleveren, want hij is zomaar eventjes bijna 12.000 euro duurder dan een 535i. Als je echter de waarde van de standaarduitrusting in rekening brengt waarop de hybrideversie standaard recht heeft, dan daalt die meerprijs met de helft, tot 6.000 euro en dat is wat het hybridesysteem waard is. Gezien de fiscale aftrekbaarheid (75 procent tegenover 50 voor de versie met enkel verbrandingsmotor), de lage belasting op inverkeerstelling in het Vlaamse gewest (217,03 euro voor de versie met zeventienduimbanden) en het positieve imago dat je ermee uitdraagt, is het sop wellicht de kolen waard. Al is het eens te meer niet zijn lagere verbruik dat zijn relatief hoge prijs zal compenseren over een gemiddelde levenscyclus, wetende dat een 535d nog altijd 2.000 euro minder kost. Ook dat is stof om over na te denken... Kortom, de hybride zet hier een opmerkelijke prestatie neer, maar doorslaggevend is die nog altijd niet.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker