Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / BMW Z4 20i : Heerlijk herbronnen

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    Deze drukgevoede viercilinder-instapmotor van 2 liter is erg bekend binnen de BMW-groep. Hij is soepel en zet in deze roadster uitstekende prestaties neer, maar mist sportief temperament bij hoge toeren. De achttrapsautomaat – standaard op elke Z4 – is erg aangenaam. Het weggedrag is levendig en amusant, tenminste zolang het wegdek goed is: een slechte ondergrond kan de achtertrein uit zijn lood slaan. Het stuur is direct, maar biedt te weinig feedback.

  • Veiligheid

    Deze Z4 heeft geen EuroNCAP-beoordeling op zak. We hebben er echter alle vertrouwen in wat de veiligheid betreft. Alle Z4’s beschikken namelijk over een automatische noodremfunctie met voetganger-detectie, terwijl de standaard ledkoplampen als optie adaptief kunnen zijn (laserlicht is niet verkrijgbaar). De Z4 kan ook rekenen op frontale airbags, zijdelingse plofkussens (hoofd-borstkas), veiligheidsbeugels achter de stoelen en Isofix-bevestigingspunten.

  • Comfort

    Op zijn standaardophanging vertoonde onze Z4 een vrij stug wegcontact, maar de rijhouding kan voor eenieder worden ingesteld en we zaten goed in de optionele M Sport-stoelen. Aangezien het interieur voldoende breed is, loop je nooit het risico met je ellebogen tegen die van de passagier aan te schuren. De meeste bedieningselementen vallen goed in de hand en de geluiddemping van de stoffen kap is erg behoorlijk. De verwarming ten slotte is efficiënt.

  • Praktische kant

    Instappen in de Z4 gaat minder makkelijk dan in een klassieke berline, maar je hoeft zeker geen slangenmens te zijn om in of uit de auto te raken. Los daarvan is deze roadster best praktisch: er zijn voldoende opbergmogelijkheden (open en gesloten compartimenten, net achter de stoelen), de standaarduitrusting is genereus, de afwerking is verzorgd en het laadvolume van de koffer is meer dan behoorlijk voor de categorie.

  • Connectiviteit

    Deze roadster is goed mee met zijn tijd, met zijn digitale instrumenten (die echter niet bijzonder makkelijk af te lezen zijn en minder gepersonaliseerd kunnen worden dan bij Audi) en zijn talloze connectiviteitsmogelijkheden. De navigatie werkt goed en via het aanraakscherm kun je makkelijk de meeste functies van de auto bedienen. Er is ook een geëvolueerde stembediening, evenals een goed werkende bluetoothverbinding.

  • Budget

    De aankoopprijs is absoluut gezien hoog en de opties kunnen de eindfactuur snel opdrijven. Maar net als al zijn voorgangers zal deze roadster beslist een goede herverkoopwaarde hebben. De garantie geldt een jaar langer dan het wettelijke minimum (drie jaar dus), het verbruik is perfect redelijk en de voorgeschreven onderhoudsbeurten liggen ver genoeg uiteen (30.000 kilometer of om de twee jaar). Qua gebruikskosten øvalt deze roadster dus best mee.

BMW Z4 20i : Heerlijk herbronnen
Conclusie / BMW Z4 20i : Heerlijk herbronnen

Terwijl de vorige Z4 een beetje braver was geworden met zijn aluminium dak, knoopt de nieuwe weer aan bij de roots van de roadster, met een gewone stoffen kap en een snediger weggedrag. Die authenticiteit maakt hem alleen maar aantrekkelijker voor liefhebbers van het genre, zonder dat het model fundamenteel inboet aan veelzijdigheid. Terwijl het onderstel van deze basisversie al een reëel rijplezier biedt, is de motor niet bijster inspirerend – ondanks de sterke prestaties. Maar toch heeft deze instapversie zin, want om te genieten van de melodie van een zes-in-lijn, ondertussen een zeldzame parel, moet je je bankrekening nog heel wat meer aanspreken: de M40i kost maar liefst 20.000 euro meer.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op