Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Ka+ 1.2 70 : Als de rede spreekt

In het kort

  • Rijdynamiek

    Ondanks zijn bescheiden vermogen blijkt de 1.2 erg gewillig in het dagelijkse verkeer, waar hij met gemak alle moeilijkheden op zijn pad tackelt. Zelfs op steilere hellingen valt hij niet door de mand, op voorwaarde dat je de motor boven 3.000 o/m houdt. De 1.2 voelt zich beter in de stad dan op de snelweg, waar het verbruik stijgt. De Ka+ rijdt minder dynamisch dan de Fiesta, zijn grote broer, maar hij charmeert met zijn goede stabiliteit en zijn algemene rijcomfort.

  • Veiligheid

    Ongeacht het uitrustingsniveau krijgt elke Ka+ dezelfde veiligheidsuitrusting mee: zes airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnairbags), stabiliteitscontrole met tractiecontrole en vertrekhulp op helling. Alleen het MyKey-systeem is voorbehouden voor het duurdere niveau. Met dit systeem kunnen ouders enkele parameters regelen wanneer hun kinderen op pad trekken met de auto. Maar laten we wel wezen: er bestaat niet zoiets als ‘geen risico’.

  • Comfort

    De Ka+ is enkele centimeters korter dan een Fiesta en toch is hij binnenin ruimer. Zeker op de achterbank merk je dat, zowel qua breedte als qua beenruimte, terwijl zijn koffer nauwelijks kleiner is. De zitting van de achterbank is aan de korte kant, maar de voorstoelen steunen wel goed. De geluiddemping is behoorlijk, al hoor je de motor en de windgeluiden wel in het interieur. De gebruikte plastics zijn van de harde soort, maar op de assemblage valt niets af te dingen.

  • Praktische kant

    De opbergmogelijkheden in de Ka+ zijn eindeloos, met zelfs een ‘geheim’ vak voor waardevolle voorwerpen. Met 270 liter voldoet de kofferruimte. Maar de laaddrempel ligt hoog, terwijl er geen dubbele vloer is. Het allervervelendste is echter het ontbreken van een handgreep op de kofferklep, waardoor je die moet openen- met de klep zelf, met alle risico’s op vuile handen van dien. Ook de koffer ontgrendelen kan alleen met de sleutel of van in het interieur.

  • Connectiviteit

    De Ka+ rekent op uw smartphone voor alles wat connectiviteit betreft. Dat is de afweging die Ford maakte om de prijs laag te houden, maar ook omdat jongeren almaar vaker de mogelijkheden van hun smartphone gebruiken. Ford heeft dus een weloverwogen keuze gemaakt door te opteren voor de ‘MyFord Dock’, een ‘docking station’ bovenaan op het dashboard waarmee je smartphone zich altijd binnen handbereik bevindt.

  • Budget

    De Ka+ biedt alle comfort van de Fiesta, maar dan zonder de rijdynamiek. Vandaar ook zijn duidelijk voordeliger tarief: vanaf 10.200 euro voor het basismodel en 11.700 euro voor de topversie. Zelfs wanneer je die laatste bestelt met alle mogelijke opties aangevinkt, blijf je nog onder de 15.450 euro die Ford vraagt voor een minder goed uitgeruste basisversie van de Fiesta… met twee deuren minder. De Ka+ lijkt dus een koopje, ook al is hij niet perfect.

Ford Ka+ 1.2 70 : Als de rede spreekt
Conclusie / Ford Ka+ 1.2 70 : Als de rede spreekt

Samen met zijn groeispurt, die Ford duidelijk maakt door een kleine naamsverandering, wint de Ka+ ook aan maturiteit. Hij is ruimer, maar blijft compacte buitenafmetingen behouden, wat toch vaak een bepalend criterium is voor stadswagens. Hij zal ook hoog prijken op de shortlist van al wie een beperkt budget heeft, maar geen lowcostalternatief wil. Tot slot mag zijn motor dan al bescheiden lijken, in de praktijk stellen we vast dat de 1.2 een aangename partner is voor de dagelijkse verplaatsingen. Kortom, de Ka+ gaat volop voor eenvoud zonder de essentiële elementen op te offeren die iedereen verwacht van een polyvalente auto.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker