Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Jaguar F-Type Coupé P300 : Verleidelijker dan ooit

In het kort

  • Rijdynamiek

    Hij presteert niet ondermaats niet, maar de viercilinder mist helaas het karakter dat je in een sportwagen als deze verwacht. En daar kan de prima schakelende achttrapsautomaat helaas niets aan verhelpen. Gelukkig maakt de wegligging veel goed. Die is tegelijk geruststellend en sportief. Ook het stuur is perfect afgesteld voor het sportieve werk. De optionele grotere remmen zijn efficiënt en goed doseerbaar, en zorgen in alle omstandigheden voor de nodige remkracht.

  • Veiligheid

    De F-Type kan uitpakken met een hele batterij rijhulpsystemen, die bijna allemaal tot de standaarditrusting behoren. Alleen de dodehoekcontrole staat op de optielijst, wat niet alleen gezien de hoge aankoopprijs van de F-Type een beetje jammer is. De Coupé is immers geen primus qua zicht rondom. In die optiek zijn de standaard parkeersensoren en achteruitrij-camera een zegen. Vanuit de passieve hoek kunnen we melden dat zes airbags standaard zijn.

  • Comfort

    Zonder gestuurde dempers is het moeilijker een goed compromis tussen comfort en wegligging te vinden, een oefening waarin Jaguar wel geslaagd is. Natuurlijk staat de sportwagen stevig op zijn wielen, maar het wordt nooit onaangenaam. Hetzelfde geldt voor de geluiddemping. Zo enerveren de rolgeluiden nooit. Tenslotte verwent Jaguar met een prima zithouding in goed steunende stoelen. De Performance-stoelen van onze testwagen maken het alleen maar beter.

  • Praktische kant

    Qua binnenruimte is de F-Type bij de betere leerlingen in de klas. In- en uitstappen gaat vlot en de kans dat je achter het stuur een claustrofobisch gevoel krijgt, is erg klein. Jammer genoeg zijn de bergvakken schaars en is hun volume beperkt. Zeker met een passagier aan boord moet je snel uitwijken naar de koffer, die qua volume net voldoet. De laadruimte is makkelijk toegankelijk via de grote achterklep, die optioneel elektrisch bediend is.

  • Connectiviteit

    Het nieuwe digitale dashboard geeft de nodige informatie duidelijk en overzichtelijk weer in een mooie lay-out. Het Touch Pro-infotainmentsysteem met onder andere DAB-radio is standaard in elke F-Type. De bediening gaat vlot via het aanraakscherm van 10 duim, maar het vraagt wel wat tijd om aan de indeling van de menu’s te wennen. Bovendien reageert het systeem niet altijd even snel en is de weergave niet altijd even duidelijk. Gelukkig is er Apple CarPlay.

  • Budget

    De basisprijs van de Jaguar F-Type Coupé bedraagt 65.100 euro. In die versie geniet je al van een volledige standaarduitrusting, die naar wens kan worden uitgebreid met dingen die de auto vooral verfraaien. De First Edition-uitvoering die hier werd getest, kost 79.440 euro, wat zelfs gezien de uitrusting nog steeds fors is. Gelukkig is de viercilinder fiscaal interessant. En ook qua verbruik scheelt het een slok op de borrel.

Jaguar F-Type Coupé P300 : Verleidelijker dan ooit
Conclusie / Jaguar F-Type Coupé P300 : Verleidelijker dan ooit

Na een geslaagde facelift ziet de Jaguar F-Type er eleganter uit dan ooit. En met zijn virtuele dashboard en zijn verbeterde connectiviteit is de F-Type ook binnenin weer helemaal mee met zijn tijd. Wat ook kan worden gezegd met de update van de rijhulpsystemen. De F-Type is een op alle vlakken mooi uitgebalanceerde sportwagen gebleven, waarin je zowel rustig als sportief rijdend kunt genieten. Zelfs zonder een gestuurde schokdemping en een palet aan rijmodi is de F-Type van alle markten thuis. Jammer dat de tweeliter-viercilinder het plezier een beetje komt bederven. Dat heeft niet zozeer te maken met flauwe prestaties, eerder met zijn zoutloze karakter – gelukkig kan hij in dynamische modus de schijn nog een beetje ophouden. De voordelen van de kleine motor zijn vooral van rationele aard. Hij verbruikt minder en hij is fiscaal interessanter, zeker tegenover de V8-motoren. In die zin betreuren we het des te meer dat de V6-motoren zijn verdwenen, die een beter compromis tussen ratio en emotie boden.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker