Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes-AMG E 63 S : Supersportieve reisberline

In het kort

  • Rijdynamiek

    De nieuwe AMG-4.0 met dubbele drukvoeding uit de AMG GT is een wonderbaarlijke motor die niet enkel kracht te koop heeft, maar ook koppel en lineariteit. Hij zit hier (als eerste) gekoppeld aan de nieuwe negen- trapsautomaat, door AMG afgesteld op sportiviteit. De stabiliteit kan in rechte lijn enkel verstoord worden door grote spoorvorming, in bochten is het gedrag uitmuntend. De composietremmen zijn voldoende krachtig; als (dure) optie zijn er koolstofceramische.

  • Veiligheid

    Inzake veiligheid heeft Mercedes niet veel te leren. Het is alleen jammer dat zelfs op deze peperdure berline nog voor veel moet worden bijbetaald. De ledverlich-ting is fenomenaal qua helderheid en aanpassings- vermogen. Ook qua passieve veiligheid is alles er (zijdelingse airbags en gordelairbags achterin zijn wel optioneel) en bij EuroNCAP scoorde deze E bijzonder goed voor de veiligheid van de inzittenden én zeer behoorlijk voor die van voetgangers.

  • Comfort

    De luchtophanging levert niet enkel een uitstekend wegcontact in alle omstandigheden op, de instelbare vering/demping biedt ook de keuze tussen verschillende niveaus van veercomfort. De sportstoelen zitten erg goed en bieden veel steun. Wat de geluiddemping betreft, waren er op onze testauto geen parasietgeluiden, maar de motorbrom laat zich graag horen, zeker als je de AMG-sportuitlaat hebt bijbesteld. De airco werkt uitstekend, de verluchting navenant.

  • Praktische kant

    Instappen vergt geen al te grote lenigheid, zowel voor- als achterin. De bestuurder kan rekenen op ergonomisch goed uitgedachte bedieningsorganen, met een speciale vermelding voor de touchpads aan het stuur. De standaarduitrusting is vrij uitgebreid (dat mag ook wel), maar toch zijn er nog te veel dingen optioneel die gewoon standaard zouden moeten zijn. De kofferinhoud is redelijk groot en de achterbank-leuning kan in drie delen neergeklapt worden.

  • Connectiviteit

    Deze AMG-topversie heeft zowel Comand Online als een aantal connectiviteitsvoorzieningen standaard, maar dat mag wel voor dit prijskaartje. De efficiëntie, kaartdefinitie en routeberekening zijn van een hoog niveau en het geheel laat zich vrij eenvoudig en intuïtief bedienen. Een smartphone is makkelijk te connecteren en in het systeem te integreren en er is heel wat mogelijk qua apps en onlinediensten. Mercedes is ook op dit vlak goed mee.

  • Budget

    De auto bepaalt zelf wanneer hij op onderhoud wil, maar enige vooruitziendheid is toch geboden. De basisprijs is al niet min, zonder problemen kunnen daar nog tienduizenden euro’s bovenop komen, soms aan opties die je eigenlijk toch wel standaard zou verwachten en die een aardige duit kunnen kosten. Het verbruik is à la carte, maar onder de 11 l/100 km uitkomen is een utopie. Boven de 20 kan, maar in ieder geval is de auto een stuk zuiniger dan zijn voorganger.

Mercedes-AMG E 63 S : Supersportieve reisberline
Conclusie / Mercedes-AMG E 63 S : Supersportieve reisberline

Op dit ogenblik, en in afwachting van de concurrentie uit München en Ingolstadt die zo snel mogelijk hoopt terug te slaan, is de Mercedes-AMG E 63 S de ultieme performance-berline. Voldoende krachtig en snel om gelijk wie (ook de snelste sportwagens) van antwoord te dienen, net compact genoeg om ook qua wendbaarheid en handelbaarheid nog perfect mee te kunnen doen. Dat alles met een hoogstaand comfort en (mits bijbetalen) in een zee van luxe en welbehagen. De keerzijde? Het bijzonder hoge prijskaartje en de vraag hoeveel keer je in onze contreien het volle potentieel zal kunnen benutten. Maar voor degenen die het zich kunnen veroorloven, is het potentieel hebben en dat weten uit te stralen, dikwijls ook al voldoende…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker