Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mitsubishi Outlander 2.2 DID ClearTec

In het kort

  • Techniek

    De 2.2 DI-D (380 Nm) is zowel verkrijgbaar met twee- als met vierwielaandrijving. Naar analogie van de 1.8 DI-D, die twee jaar geleden werd geïntroduceerd in de ASX, onderging hij gelijkaardige evoluties, waardoor hij prat kan gaan op een uitzonderlijk lage compressieverhouding voor een turbodiesel (14,9:1). Daardoor stoot deze motor weinig stikstofoxide uit en blijft hij opmerkelijk zuinig. Dat laatste is mede te danken aan de langere verhoudingen van de verbeterde versnellingsbak.

  • Wegligging

    De opvallendste wijziging aan het onderstel heeft betrekking op de stuurinrichting, die nu elektrisch bekrachtigd wordt. Die doet echter geen afbreuk aan het natuurlijke stuurgevoel. De Outlander werd lichter, zowel qua zelfdragende structuur als qua niet-opgehangen gewicht. Die vermageringskuur gaat gepaard met een versterking van het koetswerk. Het weggedrag werd dan ook nauwkeuriger en interessanter, zodat je meer het gevoel hebt met een break te rijden.

  • Veiligheid

    Het platform behoudt zijn wielbasis, maar werd aangepast, onder andere met het oog op een plug-inhybrideversie (met een benzinemotor en twee elektromotoren), die in de loop van 2013 gelanceerd wordt. De Outlander kreeg vooraan een hulponderstel, wat de voorpartij versterkt. De ongeveer 100 kilo lichtere nieuwe generatie verzamelde vijf EuroNCAP-sterren, terwijl zijn voorganger het in 2007 bij vier sterren hield. Mitsubishi monteert standaard een knieairbag voor de bestuurder.

  • Comfort

    Het interieur zit beter in elkaar en maakt een kwaliteitsvollere indruk (met een speciale vermelding voor de inzetstukken in glanzend zwart en aluminiumlook met 3D-effect). Bovendien is het beter gevrijwaard van wind-, motoren rolgeluiden. Achterin liggen de heuppunten op de tweede en de derde zitrij 80 millimeter verder uit elkaar en de stoeltjes in de koffer zijn geen noodzitjes meer. De automatische airco heeft in alle uitrustingsversies standaard twee temperatuurzones.

  • Praktische kant

    De achterste plaatsen werden opnieuw ingericht, vertrekkend van een platform dat weliswaar aangepast is, maar waarvan de afmetingen (wielbasis en sporen) ongewijzigd zijn gebleven. De laadlengte van de koffer nam toe, zowel met de zeven plaatsen in gebruik als met de twee stoelen van de derde rij weggeklapt. Opbergmogelijkheden zijn er genoeg (onder meer bakken in de vier deuren mét flesuitsparing). Het bagagescherm kun je echter niet kwijt in het vak onder de koffervloer.

  • Budget

    De basisprijs van de dieselversies van de Outlander gaat van 28.290 euro (2WD Intense met manuele versnellingsbak) tot 39.990 euro (4WD Instyle met automaat en Safety Pack). Een snelle blik op de catalogi van de concurrentie leert dat Mitsubishi zich daarmee conformeert aan de marktprijzen. Het kan weliswaar minder duur, maar dan gaat het meestal om vijfzitters (Chevrolet Captiva, Mazda CX-5, Opel Antara). De Hyundai Santa Fe met zeven plaatsen is daarentegen duurder.

Mitsubishi Outlander 2.2 DID ClearTec
Conclusie / Mitsubishi Outlander 2.2 DID ClearTec

De Outlander is aangenaam om mee te leven en om mee te rijden. Hij boekt vooruitgang op belangrijke vlakken als verbruik - dat erg laag is voor de categorie - en binnenruimte, kwaliteitsindruk en comfort. Kortom, hij werd chiquer zonder dat je het merkt. De verbeteringen brengen geen achteruitgang met zich mee, niet qua prestaties, noch qua weggedrag. Integendeel, want ook op dat domein lijkt deze nieuwe Mitsubishi homogener en coherenter. Zijn handicap is dat hij er discreter uitziet dan de gemiddelde SUV in het D-segment, en dan met name de jongste nieuwkomers (Honda CR-V, Hyundai Santa Fe). Nochtans verdient dit muurbloempje een grotere bekendheid. Een testrit kan het begin zijn van een nieuw verhaal...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars