Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche Cayenne GTS

In het kort

  • Wegligging

    In vergelijking met die van de Cayenne S heeft de V8 van de GTS een inlaatcircuit met een grotere diameter en een verschillende sturing. Het koppel blijft ongewijzigd, maar het vermogen wint 20 pk bij een 300 o/m hoger toerental. Deze V8 herneemt fors van bij 1.000 o/m en trekt vervolgens op een erg lineaire manier door... wat afbreuk doet aan de sensaties. De perfect gespreide manuele versnellingsbak zou directer mogen schakelen. Het uiterst nauwkeurige en perfect afgestelde stuur (met variabele tandheugel) is schitterend, maar de variabele Servotronic-bekrachtiging is een optie.

  • Veiligheid

    De Cayenne GTS heeft hetzelfde remsysteem als de S (vaste zadels voor- en achteraan met respectievelijk zes en vier zuigers). Remkracht, doseerbaarheid en uithoudingsvermogen zijn van de partij. Welkom bij Porsche... Qua weggedrag blijkt de Cayenne GTS verbluffend efficiënt, vooral met de pneumatische ophanging en de actieve antirolcontrole, twee opties die je meer dan vijfduizend euro armer maken. Dankzij de permanente vierwielaandrijving is de trekkracht uitstekend. De xenonverlichting is een optie (één van de vele). De passieve veiligheid is klassiek, zonder meer (laterale airbags achterin zijn niet beschikbaar).

  • Comfort

    Ons testmodel was uitgerust met de pneumatische ophanging en de actieve antirolcontrole. Een verbluffend efficiënte combinatie, vooral omdat het een uitstekend comfortniveau oplevert. De rijhouding is onberispelijk, de ruimte op de voorste en de achterste plaatsen zit in de goede middelmaat. In zijn GTS-uitvoering heeft de Cayenne specifieke stoelen (zowel voor- als achterin), die opmerkelijk zijn qua comfort en qua steun. De geluiddemping elimineert erg efficiënt stroomlijngeluiden, zonder de liefhebbers de muzikale klank van de V8 te ontzeggen. De automatische airco is standaard.

  • Praktische kant

    De instap vormt geen enkel probleem en als optie is een gemotoriseerde achterklep verkrijgbaar. Regen- en lichtsensoren zijn gelukkig wel standaard. Het koffervolume is niet uitzonderlijk, maar wel behoorlijk, maar de bediening van het bagagescherm stelt wat teleur. De moduleerbaarheid is klassiek (achterbank met neerklapbare rugleuning en zitting). De instrumenten zijn erg compleet, maar sommige details (zoals het lcd-scherm van de boordcomputer) beginnen danig te verouderen. Opbergmogelijkheden zijn er voldoende, al zit de standaarduitrusting duidelijk onder het gemiddelde. De afwerking is onberispelijk.

  • Budget

    Potentiële klanten zullen wellicht meer belang hechten aan het feit dat de Cayenne GTS ongeveer 500 kilometer kan afleggen tussen twee tankbeurten, dan aan het feit dat ons testgemiddelde 18,8 l/100 km bedroeg. Onderhoudsbeurten zijn gepland om de 30.000 kilometer, wat meer dan goed is gezien het potentieel van de motor. Het garantieprogramma is erg klassiek. De Cayenne is duur, zeker als je rekening houdt met de onvermijdelijke opties. Maar zoals het een goede Porsche betaamt, zit het wel snor met de kwaliteit, evenals met de verwachte restwaarde.

Porsche Cayenne GTS
Conclusie / Porsche Cayenne GTS

Esthetisch (en filosofisch) gezien heeft de Cayenne altijd al verdeeldheid gezaaid bij de echte Porsche-liefhebbers (om het cru voor te stellen: diegenen die zweren bij een tweewielaangedreven 911 met een manuele versnellingsbak). De facelift van 2007 heeft dat euvel al enigszins rechtgezet, maar de GTS zou met zijn Turbo-look meer twijfelaars moeten kunnen overtuigen. In de praktijk zullen die zeker niet teleurgesteld worden: op dit moment is de Cayenne GTS het summum in het segment van de sportieve SUV's. Ondanks zijn bijzonder dynamische weggedrag biedt hij een comfort van de bovenste plank, op voorwaarde dat hij uitgerust is met de pneumatische ophanging (in het ideale geval gecombineerd met de actieve antirolcontrole). Verder kunnen we ook geen genoeg krijgen van het karakter van zijn V8, en vooral niet van zijn ?tweestemmige? klank, dankzij de Sport-schakelaar...

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker