Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Koleos 2.0 dCi 175

In het kort

  • Wegligging

    Il faut bien 175 ch pour mouvoir le Koleos! Plus que la puissance brute, c’est la souplesse du dCi qui fait la différence. Dommage que les vibrations ne soient pas aussi bien filtrées qu’à bord d’une Laguna. La boîte possède une commande douce et bien guidée. Son étagement, qui favorise les relances, tire un poil court; du coup, les régimes de rotation à vitesse stabilisée sont un peu élevés. L’assistance de direction électrique délivre un toucher de volant suffisamment léger en manoeuvres et consistant à haute vitesse. Sa précision n’appelle pas de critique, au contraire du rayon de braquage trop important.

  • Veiligheid

    Het remsysteem is aangepast aan het gewicht en zowel de remkracht als het uithoudingsvermogen is goed. Het weggedrag geeft logischerwijs de voorkeur aan stabiliteit boven levendigheid. De zware Koleos vertoont een voorspelbaar weggedrag en verrast zijn bestuurder niet. Trekkrachtverliezen hoef je dankzij de vierwielaandrijving niet te vrezen. De kwaliteit van de banden beperkt echter de grip, zelfs op een droog wegdek. De meedraaiende bixenonkoplampen doen hun werk uitstekend. De passieveveiligheidsvoorzieningen zijn van de partij. Renault mikt dan ook op vijf sterren bij de Euro-NCAP-botsproeven.

  • Comfort

    Het comfort is van zo'n hoog niveau dat we voor één keer het stuur zouden afstaan om te genieten van het landschap. Terwijl ze gewiegd worden, kunnen de inzittenden zich bezighouden met het aflezen van de hoogtemeter, de hellingsmeter en de drukmeter. De ergonomie is goed en de rijhouding vergelijkbaar met die van een eenvolumer. De rugleuning van de achterbank kan in vijf standen worden versteld. De breedte op ellebooghoogte is minder goed dan de afmetingen van de auto doen vermoeden. De airco, die aangepast is aan de grote glasoppervlakken, garandeert een goed temperatuurcomfort.

  • Praktische kant

    Door de hoge zitting heb je een goed zicht op de weg, wat helpt om te anticiperen. Het zicht schuin naar voren wordt beperkt door de dikke stijlen. De deuren zijn breed, maar de combinatie van een kleine openingshoek en de opstelling van de achterbank vergemakkelijkt de instap achterin niet. De koffer is niet gigantisch. Gelukkig kan het onderste luik van de dubbele achterklep tot 200 kilo dragen. De moduleerbaarheid is voorbeeldig eenvoudig. Er zijn veel opbergmogelijkheden en ze zijn goed verspreid over het interieur. De uitrusting van deze uitvoering is royaal. Qua afwerking zijn de plastics van goed allooi en de naden verzorgd.

  • Budget

    Het verbruik van deze diesel is niet min... in absolute cijfers, maar in vergelijking met de eenvolumers van het gamma is het verschil merkbaar. Op de snelweg valt het beter mee, maar de vierwielaandrijving is natuurlijk vooral nuttig op besneeuwde bergwegen. Net als de premium-modellen van het merk heeft de Koleos recht op drie jaar garantie. Om te kunnen concurreren met Nissan, dat ook zoveel biedt? Alleen is de garantie bij Renault wel 50.000 kilometer langer geldig. Om zijn kansen op de tweedehandsmarkt te beoordelen moeten we eerst afwachten of het model succes zal oogsten.

Renault Koleos 2.0 dCi 175
Conclusie / Renault Koleos 2.0 dCi 175

De Koleos is een nieuwkomer in zijn segment, al doet hij in grote mate een beroep op bestaande technologie. Met het oog op een competitieve verkoopprijs wordt hij gebouwd in Korea, maar hij komt terecht in een felbevochten categorie. Als troeven kan hij zijn voorbeeldige comfort en zijn uitgebreide uitrusting uitspelen. Wie vooral op de look valt, kan kiezen voor de versie met voorwielaandrijving, met minder krachtige motoren en een minder kostbare uitrusting.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker