Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Twingo RS

In het kort

  • Wegligging

    De door Renault Sport Technologies herwerkte 1.6 16V is nog nauwelijks herkenbaar. Hij is ruig en schittert bij hoge toerentallen, zonder hol te zijn bij lagere toeren, met een koppelcurve die vanaf 3.000 o/m erg hoog ligt. Zijn sportieve klank past perfect bij de Twingo RS. De verouderde vijfversnellingsbak lijdt onder een trage en hakerige kabelbediening. De spreiding, die vooral de hernemingen bevoordeelt, is bovendien wat kort voor de snelweg. De elektrische stuurbekrachtiging, die een specifieke afstelling kreeg voor de RS, is aangenaam consistent en centreert behoorlijk goed.

  • Veiligheid

    De Twingo RS beschikt uiteraard over een specifiek remsysteem. Het aangenaam zware pedaal maakt van tiphielen kinderspel. De remkracht en het uithoudingsvermogen zijn zoals het hoort. De Twingo RS toont zich op zijn korte wielbasis en brede sporen levendig en efficiënt op een bochtig parcours. Omdat hij hoog is en de gewichtsverdeling vooral op de voortrein is geconcentreerd, blijkt hij gevoelig voor lastwissels,waardoor het ESP in actie kan schieten als je stevig remt in snel genomen bochten. Net zoals bij de andere Twingo''s is het passieveveiligheidsniveau goed voor het segment.

  • Comfort

    Het compromis tussen rijcomfort en weggedrag is opmerkelijk, vooral dankzij een schokdemping die de koetswerkbewegingen goed beheerst en tegelijk ook kleine oneffenheden opmerkelijk filtert en putten in het wegdek zacht absorbeert. De specifieke sportstoelen bieden een uitstekende steun. Anderzijds lijdt de rijhouding nog steeds onder het feit dat het stuur niet in de diepte verstelbaar is. Het motorgeluid is aangenaam op secundaire wegen, maar een beetje vermoeiend op de snelweg, door de korte vijfde versnelling.

  • Praktische kant

    De instap is in het algemeen goed dankzij de grote deuren. Zoals in alle Twingo''s kan de kofferinhoud worden aangepast. Alleen het optionele Cup-chassis verplicht ertoe om de verschuifbare achterstoelen te laten vallen,omdat die 20 kilo zwaarder zijn dan de vaste bank waardoor ze dan worden vervangen. Het instrumentenbord is echter ontoereikend. De bestuurder heeft zelfs geen watertemperatuurmeter om aan te geven wanneer hij zich in de hogere toerenzones mag wagen. De toerenteller omvat wel een schakelindicator, maar die is onvoldoende zichtbaar.

  • Budget

    Het verbruik kan oplopen tot meer dan 13 l/100 km, maar het is eenvoudig om rond de 8 l/100 km te blijven, met een rijbereik van meer dan 500 kilometer. Het onderhoudsprogramma is niet veeleisend, met een beurt om de 30.000 kilometer. De kwaliteitsindruk is aanvaardbaar, maar bepaalde glanzende plastics van het dashboard worden weerspiegeld in de voorruit. De Twingo RS is tegelijk leuker om mee te rijden en minder duur dan de meeste kleine sportievelingen van het moment. Een koopje voor gepassioneerde bestuurders. Zijn herverkoopwaarde zou door zijn relatieve zeldzaamheid op peil moeten blijven.

Renault Twingo RS
Conclusie / Renault Twingo RS

De Renault Twingo RS heeft alles van een kleine sportieveling zoals we ze graag hebben. Meer bepaald hebben we het dan over een toereikend prestatieniveau dat eenvoudig te exploiteren is, en vooral een levendig weggedrag en een rijgemak dat rijplezier binnen het bereik van een groot aantal mensen brengt. Vooral omdat deze Fransman uitpakt met zo''n scherpe prijs dat hij het koopje van het moment is in het segment van de kleine sportievelingen.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars