Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Seat Arona 1.0 TSI 115 : De kleine Ateca

In het kort

  • Rijdynamiek

    De Arona is niet bijzonder speels van aard, maar rijdt wel gezond en nauwkeurig. In combinatie met het verzorgde onderstel biedt de 1.0 TSI 115 een mooie dosis rijplezier en voldoende prestaties om vlot mee te kunnen met het verkeer, zowel in de stad als daarbuiten. De manuele zesbak schakelt feilloos en kan als optie vervangen worden door een gerobotiseerde zevenbak. In tegenstelling tot de versie met 95 pk heeft de TSI 115 altijd recht op schijfremmen rondom.

  • Veiligheid

    Van EuroNCAP kreeg de Arona vijf sterren, maar ook uitstekende resultaten op alle onderdelen. Alleen voor de veiligheidssystemen kreeg hij minder punten, bij gebrek aan een spoorassistent of verkeersbordher-kenning. Een automatische noodremfunctie is er wel, terwijl vanaf de Style een slaperigheidsdetectie en cruisecontrol standaard zijn. Als optie is die laatste adaptief en is een dodehoekcontrole met waar-schuwing voor achteropkomend verkeer beschikbaar.

  • Comfort

    Wat het rijcomfort betreft, kon onze testauto op zijn zeventienduimwielen soms wat stug reageren, wat op de achterbank niet wordt gecompenseerd door de harde zitting. Qua ruimte zijn alle inzittenden dan weer goed bedeeld, behalve de eventuele middelste achterpassagier, die maar een smal plekje heeft en weinig beenruimte als gevolg van de middenconsole en de vorm van de vloer. Vanaf de Style (de instapversie met deze 1.0 TSI 115) is een manuele airco standaard.

  • Praktische kant

    Met 400 liter onder het bagagescherm kan de Arona een voor zijn segment gemiddeld koffervolume voorleggen. Een in twee delen neerklapbare achterbank is standaard, net als een verstelbare bodem, waarmee je de vloer op gelijke hoogte kunt brengen met de laaddrempel. Verder is de moduleerbaarheid vrij basic (een verschuifbare achterbank behoort jammer genoeg niet tot de mogelijkheden). Opbergcompartimenten zijn er dan weer genoeg, zeker met het Opbergpack.

  • Connectiviteit

    Inzake connectiviteit komt de Arona goed uit de verf met zijn Media System Plus. Dat omvat een groot aanraakscherm dat er niet alleen gelikt uitziet, maar ook een uitstekende resolutie, duidelijke iconen en een heldere ergonomie heeft. Ook qua aansluitmogelijk-heden is dit systeem goed voorzien (USB, AUX, SD) terwijl het eveneens compatibel is met Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink. Alleen jammer dat je voor DAB-radio-ontvangst nog moet bijbetalen.

  • Budget

    Zoals vaak bij Seat is de instapversie Reference niet bepaald rijkelijk uitgerust en zijn heel wat opties niet te krijgen in die uitvoering. De 1.0 TSI 115 is echter pas verkrijgbaar vanaf het tweede niveau, Style. Daarin kan de Arona al een veel redelijker standaarduitrusting voorleggen en krijg je bovendien toegang tot de meeste opties. De verhouding prijs-uitrusting is best interessant, maar de garantie is beperkt tot de wettelijke twee jaar.

Seat Arona 1.0 TSI 115 : De kleine Ateca
Conclusie / Seat Arona 1.0 TSI 115 : De kleine Ateca

Seat treedt het B-SUV-segment binnen met een Arona die vol intrinsieke kwaliteiten zit. Alleen spat de originaliteit er niet bepaald vanaf. Goed, hij is verkrijgbaar met een dak in contrasterende kleur en er zijn de X-logo’s op zijn verzorgd uitgewerkte D-stijlen om zijn cross-overkarakter kracht bij te zetten, maar vergeleken met rivalen als een Citroën C3 Aircross of een Hyundai Kona ziet hij er misschien een tikkeltje doordeweeks uit… al kan dat natuurlijk ook net een voordeel zijn. Verder kan de Arona niet alleen een degelijk weggedrag voorleggen, maar heeft hij met deze 1.0 TSI ook een aangenaam aandrijfgeheel dat hem voldoende veelzijdig maakt. Qua bijdetijdse uitrusting en optiemogelijkheden heeft deze Seat niet te klagen, terwijl de verhouding prijs-uitrusting best aanvaardbaar is. Het ziet er dan ook naar uit dat de Arona alles in huis heeft om in navolging van de recente Ateca het succes van het Spaanse merk nog naar een hoger niveau te tillen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!
Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker