Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Skoda Fabia 1.2 TSI 110 DSG7

In het kort

  • Techniek

    Zes maanden na de gefacelifte Polo geniet de nieuwe Fabia dezelfde evoluties. Het dieselaanbod is opgebouwd rond de nieuwe 1.4 TDI, het benzinepalet omvat naast de atmosferische 1.0-driecilinder uit de Up ook nog de 1.2 TSI. Deze viercilinder-turbo met directe injectie bestaat met 90 pk en 110 pk. Die laatste heeft evenveel koppel (175 Nm) als de oude variant met 105 pk en is het toppunt van plezier in combinatie met de DSG7. Stop-starttechnologie is standaard op alle motoren.

  • Wegligging

    Deze derde generatie Fabia neemt het A0-platform over van de huidige VW Polo – een basis die ook dienstdoet onder de Audi A1 en de Seat Ibiza. Deze vier neven uit de Volkswagen-groep hebben daarom een gelijke wielbasis en spoorbreedtes. Dankzij die beproefde basis kan de kleine Tsjech een serene filtering en wegligging bieden. De Fabia is soepeler opgehangen dan een A1, Ibiza of Polo, maar staat op bredere sporen en heeft een even uitgesproken voorkeur voor sportbanden.

  • Veiligheid

    De elektronische differentieelsper EDS – die dienstdoet als trekkrachtcontrole – is vervangen door het XDS+, dat meer geëvolueerd is. De Ambition en Style zijn altijd uitgerust met een stadsremhulp en het Multi Collision Brake-systeem. Ze missen enkel nog de slaperigheidsdetectie (50 euro). De Fabia kreeg eind 2014 vijf Euro­NCAP-sterren en uitstekende scores per onderdeel. Zijn hoofdsteunen achterin bieden echter nog steeds een gebrekkige bescherming tegen een whiplash.

  • Comfort

    Van zijn vier neven op het A0-platform blijkt de Skoda vanbinnen de grootste. Terwijl de recent opgefriste Polo niet meer binnenruimte biedt dan vroeger, wint de Fabia 21 millimeter in de breedte voorin en 8 millimeter in lengte. Ook de hoofdruimte gaat erop vooruit, hoewel de auto lager werd. Het Tsjechische merk bewijst dat binnenruimte echt zijn handelsmerk is. De filtering van wegoneffenheden en het geluidscomfort hoeven trouwens niet onder te doen.

  • Praktische kant

    Met zijn nieuwe proporties was de Fabia nooit eerder zo dynamisch en mooi, maar niettemin slaagt hij erin om een nog grotere koffer aan te bieden – op dat vlak blijft deze Skoda een referentie onder de veelzijdige stadsauto’s van het B-segment, als hatchback en als Combi. Ook de praktische kant wordt niet verwaarloosd: zeven flessen vinden een plekje in speciaal op maat gemaakte vakken. Daarnaast zijn er niet minder dan negentien slimme vondsten in het interieur.

  • Budget

    De Fabia staat nog steeds met beide voeten op de grond, maar omdat hij mooi wil zijn, bood hij nog nooit eerder zoveel personaliseringsopties aan (tweekleurige lakken, grote keuze aan expressieve velgen), die hem echter al snel duur maken. Maar zelfs dan blijft hij nog altijd minder kosten dan een vergelijkbare Volkswagen Polo. De opties zijn betaalbaar. De algemene waarborg is beperkt tot het wettelijke minimum: twee jaar zonder kilometerbeperking.

Skoda Fabia 1.2 TSI 110 DSG7
Conclusie / Skoda Fabia 1.2 TSI 110 DSG7

Wie bij de aankoop van een rationele auto op zoek is naar een model dat een maximale binnenruimte biedt, kan niet om Skoda heen. Je koopt Volkswagen-betrouwbaarheid en -technologie gekroond met een praktische instelling en tarieven uit het voormalige Oostblok. Maar in het geval van de Fabia moest je wel kunnen leven met een wat ongelukkige esthetiek. Dat is vandaag niet langer het geval: de Fabia heeft beter geproportioneerde lijnen en volumes, terwijl hij nog steeds minstens even ruim en slim is als voordien. Zonder te vergeten dat hij bij identieke motor en uitrusting minder duur blijft dan een Volkswagen. Tenzij u zich laat gaan en hem uitbundig begint te personaliseren. Maar ook in dat geval wordt u niet bedrogen, want uw Fabia zal aangenamer zijn om mee te leven dan een VW Polo. En even mooi.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker