Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota RAV4 2.0D-4D 4x2

In het kort

  • Techniek

    Als specialist in benzinehybrides heeft Toyota weinig nieuws te bieden qua conventionele motoren: het merk beperkt zich tot het updaten van beproefde krachtbronnen eerder dan downsizingmotoren te ontwikkelen. We hebben hier dus opnieuw te maken met de 2.0 D-4D met 124 pk en 310 Nm, net als in de nieuwe Auris uitgerust met een stop-startsysteem, dat helpt om een nieuw recordverbruik te laten optekenen... Deze basisdiesel is er enkel met manuele zesversnellingsbak.

  • Wegligging

    De 2.0 D-4D moet het stellen zonder vierwielaandrijving. De voorwieltrekkers zijn bestemd voor landen waar een lage CO2-uitstoot een verkoopargument is. Daarvoor betaal je echter een prijs: een dergelijke SUV verliest sneller zijn trekkracht op vochtig wegdek dan een auto die als voorwieltrekker werd ontwikkeld. Toch geeft deze 4x2 blijk van een mooi dynamisch evenwicht, een goed filterend onderstel en zachte bedieningsorganen, die borg staan voor een aangename rijervaring.

  • Veiligheid

    De RAV4 kreeg vijf EuroNCAP-sterren, net als al zijn rivalen die specifiek voor Europa zijn ontwikkeld en in tegenstelling tot de Jeep Compass (twee sterren). Deze Toyota beschikt over zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder, en wijdt drie actieveveiligheidsvoorzieningen in: de dodehoekcontrole vanaf het tweede niveau (Comfort), en de spoorassistent en automatische grootlichten die zijn voorbehouden aan het hoogste uitrustingsniveau (Premium).

  • Comfort

    De grootste vooruitgang in vergelijking met de vorige RAV4 is de geluiddemping. Dankzij de akoestisch gelaagde voorruit en het gebruik van absorberende materialen, maar ook een geoptimaliseerde stroomlijn (met als resultaat een tot 0,31 verlaagde Cx-waarde) bewijst Toyota opnieuw zijn expertise op het vlak van de demping van motorgeluiden, trillingen en wind- en rolgeluiden. Samen met de herwerkte ophanging dragen die ingrepen bij tot de gedempte sfeer in het interieur.

  • Praktische kant

    Behalve door de verticaal scharnierende achterklep (elektrisch op de Lounge en Premium) en de afwezigheid van dakrails onderscheidt de nieuwe RAV4 zich van zijn voorganger door een 100 millimeter langere wielbasis en werd hij 205 millimeter langer, ruim 30 millimeter breder en 25 millimeter lager, zodat hij qua interieur- en kofferruimte bij een hoger segment aanleunt. De achterbank kan worden neergeklapt door aan een hendel te trekken (het zogenoemde Easy Flat-systeem).

  • Budget

    Onze 2.0 D-4D is verkrijgbaar in de eerste drie uitrustingsniveaus (Active, Comfort en Lounge) en is competitief geprijsd. Daaraan zal de uitgebreide concurrentie in dit segment (vooral 4x2-modellen van massaconstructeurs) wellicht niet vreemd zijn. Met de inspanningen die Toyota zich getroostte voor het uitzicht van de interieurbekleding - die meer 'premium' oogt - moet de RAV4 evenwel in staat zijn om opnieuw een plekje te veroveren in deze klasse.

Toyota RAV4 2.0D-4D 4x2
Conclusie / Toyota RAV4 2.0D-4D 4x2

Met de hun aangeboren reflex die hen zelfs uit de neteligste situaties redt, hebben de marketingmensen ons uiteindelijk overtuigd dat de voorwielaangedreven versies van hun SUV's stadsauto's zijn. Of preciezer gezegd, auto's voor stadsbewoners, die hen de kans geven om - in hun hoofd althans - te ontsnappen aan het helse stadsverkeer. Een soort placebo dus... zij het eentje met uitstekende wegkwaliteiten. Toyota had zijn kunnen al bewezen met de Urban Cruiser, de leuke kleine cross-over, die door onze invoerder werd geschrapt omdat hij door de ongunstige wisselkoers te duur was geworden voor zijn segment. De nieuwe RAV4 met voorwielaandrijving biedt heel wat meer waar voor zijn geld, want hij is nauwelijks duurder dan een Verso en kost evenveel als een Avensis Wagon, in beide gevallen aangedreven door dezelfde 2.0 D-4D, maar zonder het stopstartsysteem. Aangezien het ook nog eens beter staat om in een SUV te rijden dan een break of een eenvolumer, en een dergelijk type auto ons bovendien een beter gevoel geeft op de weg of in de stad, is onze keuze snel gemaakt.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker