Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 Audi Q8 Sportback 55 e-Tron Quattro (S Line)

Geschreven door Steven Appelmans op

Audi heeft zijn grote elektrische SUV aangepast aan de geldende trends. Een update die klaarblijkelijk niet mogelijk was zonder ook te morrelen aan de naam: voortaan begin je met Q8 vooraleer je e-Tron laat volgen. Waarmee de positie van dit model in het gamma des te duidelijker wordt.

94.390 €
  • Score redactie 16.60 /20

Veel kennen we er niet, elektrische wagens zonder zo’n volle kunststof plaat in de grille, maar gewoon een open radiatorrooster. De Q8 e-Tron is er dus zo eentje. Dat was altijd al zo, alleen zijn de sleuven in het Singleframe-rooster nu vervangen door ovale gaten. Nu, die openingen mogen dan wel de nodige doorlatendheid doen uitschijnen, in werkelijkheid houden lamellen achter de grille de boel alsnog gesloten. Enkel wanneer bijkomende koeling is vereist – bij een hoge vraag naar vermogen of als de aircocondensor geventileerd moet worden – schuiven de flappen open. 

En om het spelletje ‘zoek-de-verschillen’ vooraan volledig af te werken: de Q8 heeft nu eveneens een ledstrip tussen de koplampen, terwijl de vier ringen een aangepast, tweedimensionaal design kregen. Een rechttoe-rechtaanstijl van het logo die, volgens de Duitsers, beter aansluit bij de huidige merkidentiteit. Waarmee je meteen weet wat je gaat kunnen terugvinden op de neus van elke Audi die vanaf nu volgt… Vermoedelijk zal dat eveneens opgaan voor de typenaam, die gelaserd werd op de B-stijl. Wie wil weten met welke Q8 hij te maken heeft, hoeft dus niet langer op de kofferklep te zijn.

Review Audi Q8 e-Tron

Die cameraspiegels...

Nog het vermelden waard, voornamelijk omdat ze passen binnen de zoektocht naar meer efficiëntie, zijn de vergrote luchthappers vooraan en de spoilers net voor de achterwielen. Ze verbeteren de luchtgeleiding, waardoor de Cx-waarde van de geteste Sportback-uitvoering zakte van 0,26 naar 0,24. Mits je ook de optionele camera’s hebt besteld in plaats van de traditionele buitenspiegels, weliswaar. 

Daarmee zijn we meteen aanbeland bij het meest enerverende element aan de Q8. We hebben ons namelijk de hele week mateloos geërgerd aan die camera’s. Of toch telkens wanneer we moesten parkeren of dienden in te voegen in druk verkeer. Om de simpele reden dat een beeldscherm niet in staat is een waarheidsgetrouw dieptezicht te geven. Het maakt dat je aangewezen bent op goed geluk – ça passe ou ça casse – of op de meegeleverde sensoren, overige camera’s en verklikkerlichten wil je deze kloeke SUV (de afmetingen van de Q8 veranderden niet, waardoor je nog altijd 4,91 meter in de lengte, 1,91 meter in de breedte en 1,62 meter in de hoogte weg te zetten hebt – zonder schade geparkeerd dan wel in een andere rijstrook krijgen. Doe jezelf dus een lol en laat de virtuele buitenspiegels voor wat ze zijn. Het bespaart je een hoop gevloek én 1.550 euro. 

Review Audi Q8 e-Tron

Intuïtief en overzichtelijk

Tot daar trouwens alle technologische irritatie. De Q8 bouwt verder op de elektronische architectuur van voorheen, waardoor iedereen die al eens in een Audi heeft gezeten, heel snel zijn draai zal vinden in het digitale comfort dat de e-Tron ter beschikking heeft. De Duitsers hebben de facelift te baat genomen om een aantal van hun assistenten (alles samen een goeie veertig) uit te breiden met bijkomende functionaliteiten. Zoals de Remote Park Assist Plus, een toevoeging aan de automatische parkeerfunctie waarbij je je Q8 met behulp van je telefoon – en je wijsvinger – een smal parkeervak ingereden krijgt. Audi trekt die lijn trouwens consistent door, want wil je de parkeerassistent bedienen binnen in de auto, dan dient je wijsvinger de >>P-knop op de middenconsole ingedrukt te houden tot het manoeuvre is voltooid. Helemaal handsfree parkeren zit er, technisch gesproken, dus niet in met de Q8 e-Tron.

Tja, in Ingolstadt zaten ze natuurlijk vrij snel op de elektrische trein – de basis van de Q8 e-Tron dateert al uit 2018 – waardoor de auto qua digitale luxe wat achterophinkt op de nieuwbakken concurrentie uit München of Stuttgart. Zelfs dus na de recente opfrisbeurt. Al moeten we daaraan in dezelfde adem toevoegen dat we finaal niks hebben gemist. Integendeel, liever de intuïtieve en overzichtelijke bediening van Audi boven wat extra elektronische spielerei.

  • Geteste versie

  • audi Q8 e-tron 55 Quattro S-Line

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    408 CV

    Lengte

    4915 m

    Koffervolume

    631 L

    Elektrische batterij

    541 km - 22kWh/100km

    114 kWh - 11 kW (AC) - 170 kW (DC)

In dit artikel : Audi, Audi Q8 e-tron

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker