Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 DS No8 FWD Long Range 245 (Jules Verne)

Geschreven door Laurent Blairon op

Voor de opvolger van de DS 9 gooiden de Fransen het over een volledig andere boeg: de plug-inhybride reisberline is een potige elektrische cross-over geworden, met een op zijn zachtst gezegd uitgesproken look. Pakt de mayonaise ditmaal wél?

77.400 €
  • Score redactie 16.68 /20

De variant van de STLA Medium-basis die deze DS N°8 gebruikt, zou binnen afzien­bare tijd ook gaan dienstdoen voor de Lancia Gamma, die net als deze Fransman in de Stellantis-fabriek van het Italiaanse Melfi van de band zal rollen. Hoewel deze basis ook geschikt is voor verbrandings­motoren, bestaat de N°8 enkel volledig elektrisch: als FWD met 230 of 245 pk, en als AWD, met twee motoren en 350 pk.

Tijdelijk kun je daar via een boostmodus 260, 280 en 375 pk van maken. De nikkel-mangaan-kobaltbatterij is bij de basis-FWD 73,7 kWh groot, in de hier geteste FWD Long Range (en in de AWD) wordt dat zelfs 97,2 kWh. Die modules worden in Noord-Frankrijk gebouwd, bij ACC (Automotive Cells Company, een joint venture tussen TotalEnergies-Saft, Stellantis en Mercedes).

Dit pakket van twaalf high density-­modules (met Siemens-technologie) kan aan een gelijkstroomsnellader vermogens aan tot 160 kW. Voor een vaandeldrager in de premiumklasse is dat niet meer dan matig te noemen; reken in de praktijk op een dik halfuurtje om de batterijstatus van 10 naar 80 procent te krikken. Voor wisselstroom is de N°8 uitgerust met een drie­fasenomvormer van 11 kW; een 22 kW-exemplaar zou later volgen.

Om zijn Franse imago kracht bij te zetten, krijgt de N°8 vanaf het tweede uitrustingsniveau de gestuurde DS Active Scan-ophanging mee. Die adaptieve ophanging gebruikt de beelden van een camera boven aan de voorruit en de gegevens van allerlei sensoren om de weg voor de auto te kunnen lezen en de demping van ieder wiel afzonderlijk aan te passen. Dat gebeurt met behulp van elektrische kleppen die de doorstroming van de olie van de ene naar de andere kamer kunnen moduleren.

Slechts vier sterren

Aangezien een sereen rijgedrag een van de topprioriteiten was, beschikt de DS N°8 ook over de jongste rijhulpsystemen van de Stellantis-groep, gebundeld onder de noemer Drive Assist 2.0. Het gaat om semi­autonome rijtechnologie die onder meer ook (half)automatische rijstrookwissels voor haar rekening kan nemen. DS heeft het verder nog over een superdodehoek­controle, die tot 75 meter achter de auto kan kijken.

Klinkt allemaal indrukwekkend, en toch blijft de DS N°8 steken op vier sterren bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling. Het mislopen van die laatste ster heeft te maken met enkele lacunes in de veiligheidsuitrusting, zoals het ontbreken van een actieve motorkap, voetgangerherkenning bij het achteruitrijden, een centrale airbag of een waarschuwing voor fietsers in de dode hoek. Of hoe EuroNCAP almaar veeleisender wordt…

Anderzijds zijn de topversies (zoals onze Jules Verne) wel uitgerust met een Night Vision-systeem, dat een infraroodcamera gebruikt om voetgangers en dieren tot op 300 meter voor de auto te herkennen.

  • Geteste versie

  • ds No 8 BEV FWD Long Range Jules Verne

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    245 CV

    Lengte

    4820 m

    Koffervolume

    620 tot 1873 L

    Elektrische batterij

    750 km - 15.9kWh/100km

    98.7 kWh - 11 kW (AC) - 160 kW (DC)

In dit artikel : DS, DS No 8

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars