- Score redactie 16.68 /20
De variant van de STLA Medium-basis die deze DS N°8 gebruikt, zou binnen afzienbare tijd ook gaan dienstdoen voor de Lancia Gamma, die net als deze Fransman in de Stellantis-fabriek van het Italiaanse Melfi van de band zal rollen. Hoewel deze basis ook geschikt is voor verbrandingsmotoren, bestaat de N°8 enkel volledig elektrisch: als FWD met 230 of 245 pk, en als AWD, met twee motoren en 350 pk.
Tijdelijk kun je daar via een boostmodus 260, 280 en 375 pk van maken. De nikkel-mangaan-kobaltbatterij is bij de basis-FWD 73,7 kWh groot, in de hier geteste FWD Long Range (en in de AWD) wordt dat zelfs 97,2 kWh. Die modules worden in Noord-Frankrijk gebouwd, bij ACC (Automotive Cells Company, een joint venture tussen TotalEnergies-Saft, Stellantis en Mercedes).
Dit pakket van twaalf high density-modules (met Siemens-technologie) kan aan een gelijkstroomsnellader vermogens aan tot 160 kW. Voor een vaandeldrager in de premiumklasse is dat niet meer dan matig te noemen; reken in de praktijk op een dik halfuurtje om de batterijstatus van 10 naar 80 procent te krikken. Voor wisselstroom is de N°8 uitgerust met een driefasenomvormer van 11 kW; een 22 kW-exemplaar zou later volgen.
Om zijn Franse imago kracht bij te zetten, krijgt de N°8 vanaf het tweede uitrustingsniveau de gestuurde DS Active Scan-ophanging mee. Die adaptieve ophanging gebruikt de beelden van een camera boven aan de voorruit en de gegevens van allerlei sensoren om de weg voor de auto te kunnen lezen en de demping van ieder wiel afzonderlijk aan te passen. Dat gebeurt met behulp van elektrische kleppen die de doorstroming van de olie van de ene naar de andere kamer kunnen moduleren.
Slechts vier sterren
Aangezien een sereen rijgedrag een van de topprioriteiten was, beschikt de DS N°8 ook over de jongste rijhulpsystemen van de Stellantis-groep, gebundeld onder de noemer Drive Assist 2.0. Het gaat om semiautonome rijtechnologie die onder meer ook (half)automatische rijstrookwissels voor haar rekening kan nemen. DS heeft het verder nog over een superdodehoekcontrole, die tot 75 meter achter de auto kan kijken.
Klinkt allemaal indrukwekkend, en toch blijft de DS N°8 steken op vier sterren bij de EuroNCAP-veiligheidsbeoordeling. Het mislopen van die laatste ster heeft te maken met enkele lacunes in de veiligheidsuitrusting, zoals het ontbreken van een actieve motorkap, voetgangerherkenning bij het achteruitrijden, een centrale airbag of een waarschuwing voor fietsers in de dode hoek. Of hoe EuroNCAP almaar veeleisender wordt…
Anderzijds zijn de topversies (zoals onze Jules Verne) wel uitgerust met een Night Vision-systeem, dat een infraroodcamera gebruikt om voetgangers en dieren tot op 300 meter voor de auto te herkennen.
-
Geteste versie
-
ds No 8 BEV FWD Long Range Jules Verne
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
245 CVLengte
4820 m
Koffervolume
620 tot 1873 LElektrische batterij
750 km - 15.9kWh/100km98.7 kWh - 11 kW (AC) - 160 kW (DC)