Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 DS No8 FWD Long Range 245 (Jules Verne)

Geschreven door Laurent Blairon op

Voor de opvolger van de DS 9 gooiden de Fransen het over een volledig andere boeg: de plug-inhybride reisberline is een potige elektrische cross-over geworden, met een op zijn zachtst gezegd uitgesproken look. Pakt de mayonaise ditmaal wél?

77.400 €
  • Score redactie 16.68 /20

Aluminium met jeweling-effect, gegraveerde ‘clous de Paris’, stiksels in parelsteek, dat ‘spinnenweb’ waarachter de luidsprekers schuilen, en die afbeelding van de zon en de maan die op de deurpanelen en de middenconsole geëtst is (en die ook terugkeert in het glazen panoramadak): het interieur van onze Jules Verne-uitvoering flirt met de overdaad. Maar op de een of andere manier werkt het wel, en helpt het deze DS N°8 om zijn anders-zijn te cultiveren.

Al te vaak hoor je ons klagen over de inwisselbaarheid van interieurs bij elektrische auto’s, waar alles om het centrale scherm lijkt te draaien. Niet hier, waar de ontwerpers de kans kregen om hun creativiteit de vrije loop te laten en de Parijse edelsmeedkunst in het zonnetje te zetten. Ook de sfeerverlichting draagt haar steentje bij, door al die kunstwerkjes mooi te belichten.

Generaal de Gaulle

De DS N°8 wierp zich prompt op als het nieuwe presidentiële vervoermiddel in Frankrijk… Gelukkig is Macron fysiek niet van het kaliber Generaal de Gaulle, want die zou met zijn 2 meter niet achter in deze cross-over met zijn aflopende daklijn gepast hebben. Tot 1,85 meter is er evenwel geen probleem.

Alleen de hoge vloer is voor mensen met lange benen wat minder aangenaam, maar voor de rest zullen twee inzittenden (twee, geen drie) hier een eersteklas zitcomfort vinden. Aan beenruimte is er alvast geen gebrek: zelfs met de voorstoelen helemaal naar achteren geschoven maten we nog altijd meer dan 20 centimeter ter hoogte van de knieën.

Voorin treffen we in onze Jules Vernes twee uitstekende stoelen aan, die elektrisch verstelbaar en geklimatiseerd zijn, maar ook beschikken over een massagestand en zelfs nekverwarming, zoals in sommige luxecabrio’s. De gebruikte ledersoorten (nappa in ons geval) ogen fantastisch, maar net daardoor valt het contrast met de goedkope kunststoffen voor de onderkant van de deuren des te meer op. Een schoonheidsfoutje. En om eerlijk te zijn: die zonnestralen op de middenconsole hadden voor ons ook niet gehoeven, maar dat is een kwestie van smaak.

In dit artikel : DS, DS No 8

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars