Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2025 DS No8 FWD Long Range 245 (Jules Verne)

Geschreven door Laurent Blairon op

Voor de opvolger van de DS 9 gooiden de Fransen het over een volledig andere boeg: de plug-inhybride reisberline is een potige elektrische cross-over geworden, met een op zijn zachtst gezegd uitgesproken look. Pakt de mayonaise ditmaal wél?

77.400 €
  • Score redactie 16.68 /20

De complete standaarduitrusting, de verzorgde afwerking en de uitgebreide techno­logie heeft uiteraard zijn prijs. Reken op 59.200 euro voor de FWD-versie in de ­basisversie Pallas, en nog eens 4.400 euro meer wil je de grote batterij van onze Long Range. De chiquere uitvoering Etoile en Jules Verne doen daar telkens nog een flinke schep bovenop, zodat je met wat opties zo boven de 80.000 euro uitkomt.

Ja, dat is veel geld, maar het zijn nu eenmaal gangbare tarieven voor wie elektrisch in businessclass wil rijden. Kijk maar naar een Volkswagen ID.7 of een Lexus RZ: die beginnen ook al rond 62.000 euro, met nog eens 15.000 euro meer voor de topuitvoeringen.

Qua restwaarde staat DS weliswaar niet op hetzelfde niveau als die twee voorbeelden, maar niettemin blijven de verschillen in maandelijkse huurprijs beperkt. Want laat dat een evidentie zijn: op dit prijsniveau moeten we het doelpubliek vooral op de B2B-markt gaan zoeken. DS heeft dus werk op de plank om de vloot­beheerders te overtuigen…

Rijbereik

Voor de N°8 FWD Long Range claimt DS een rijbereik van 750 kilometer – in de praktijk zagen wij op de boordcomputer van onze Jules Verne met grote wielen na een volledige laadbeurt 645 kilometer verschijnen. Nog niet genoeg voor een ‘reis naar het middelpunt van de aarde’, maar zo’n actieradius opent toch al perspectieven. Ons stroomverbruik bedroeg 16,5 kWh/100 km op een parcours van buitenwegen, en 20,3 kWh/100 km over een langer stuk snelweg met de cruisecontrol op 120 km/u.

Daarmee zouden we op de snelweg ongeveer 480 kilo­meter moeten kunnen halen. Let wel, een NMC-batterij zo diep ontladen is niet bevorderlijk voor de levensduur van de cellen, maar goed, je rijdt vermoedelijk ook niet elke dag 500 kilometer zonder te stoppen…. Zelfs als je het laadpeil tussen de aanbevolen 20 en 80 procent houdt, heb je volgens ons algemene testgemiddelde (18,4 kWh/100 km) nog altijd een geruststellende 300 kilometer achter de hand.

Geteste versie

Verbruik gemengd NB
CO2-uitstoot 0 g/km
0 tot 100 km/u 0,00 sec.
1000m vanuit stilstand NB
Kostprijs per km 0,71 €
VAA per maand NB
  • Score eigenaars /20

In dit artikel : DS, DS No 8

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars