- Score redactie 16.68 /20
Op papier lijkt 245 pk – oké, 280, dankzij die tijdelijke overboost – en 343 Nm niets te veel om een 2,2 ton zware cross-over vlot te houden. Dat blijkt ook uit de 7,8 seconden die deze N°8 FWD Long Range officieel nodig heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten, waarmee hij een stuk minder fluks is dan de meeste van zijn concurrenten.
Geen man overboord, want deze Fransman wil ook helemaal geen topspurter zijn; sereen kilometers vreten is meer zijn ding. Wie een EV zoekt die je in je stoel plakt als je het gaspedaal helemaal wegtrapt, heeft hier dan ook niks verloren; DS koos ervoor om dat vermogen gedoseerd vrij te geven. De N°8 komt altijd zachtjes van zijn plek, om vervolgens (in de Sport-stand) zijn power geleidelijk vrij te geven.
En eerlijk? Dat is ook gewoon veel aangenamer… Idem bij de hernemingen, waar de afstelling van de antispincontrole uit de kunst is: zelfs op een vettig of nat wegdek valt er bij het uitaccelereren geen spatje wielspin te bespeuren. Zonder dat je het gevoel krijgt dat de elektronica de cavalerie brutaal de keel komt toeknijpen.
Naast lepels aan het stuur waarmee je de energierecuperatie moduleert, is er ook nog een One Pedal-knop. Die eenpedaalstand is bijzonder efficiënt: hij is krachtig genoeg om de auto zelf op een steile afdaling tot stilstand te brengen zonder het gaspedaal aan te raken. De grote schijven zelf worden nooit agressief aangesproken en lijken ook niet snel hun limieten te bereiken.
Haastwerk
Wie DS zegt, denkt echter meteen aan een superieur veercomfort. En het moet gezegd worden: de MacPhersons vooraan en de multilink achteraan, standaard gecombineerd met gestuurde schokdempers, leveren fantastisch werk. Van sportiviteit is hier geen sprake, wel van een fluweelzacht wegcontact, dat uitstekend past bij de roeping van dit luxeslagschip.
Dat betekent niet dat deze DS niet overweg kan met een wat meer gehaaste rijstijl. ZIjn lange wielbasis zorgt voor een onverstoorbare stabiliteit, en ook lange doordraaiers neemt deze nochtans 2,2 ton zware cross-over met stevige snelheden, zonder ook maar de minste zweem van onderstuur.
Uiteraard is zo’n DS N°8 te groot en te zwaar om écht te gaan jassen op een bochtige achterafweg, maar die beperkingen in acht genomen kun je hem wel een meer dan behoorlijk tempo opleggen. Het stuurwiel ziet er bijzonder uit, met zijn vier spaken in een X-vorm, en alle bedieningsknoppen gecentraliseerd tegen de naaf. Maar het ligt perfect in de hand, en de mate van stuurbekrachtiging is oordeelkundig gekozen.
De keuze voor GoodYear Eagle F1-rubbers onder onze testauto draagt allicht ook bij tot het mooie plaatje… al hebben die rubbers in de maat 255/40 R 21 ook hun nadeel: hun lage flanken tasten de filtering aan. Als comfort primeert op de look, zullen de standaard-negentienduimers de betere keuze zijn.
Comfort met grote C
En comfort, dáár blinkt deze DS in uit. Gelaagde ruiten en een massa geluiddempend materiaal maken van het interieur van de N°8 een rustgevende cocon, waarin je maximaal kunt genieten van de hoogstaande Focal 3D-geluidsinstallatie. Voor je oogcomfort ’s nachts zijn alle spiegels elektrochroom. Knap gedaan is ook het head-updisplay, dat virtueel een soort van 21-duimscherm op een afstand van 4 meter voor de auto projecteert.
Het zicht naar achteren is door de schuine achterruit daarentegen beperkt, en bovendien is de N°8 geen kleine jongen, die dan ook nog eens hinder ondervindt van zijn forse draaicirkel van 11,8 meter. In nauwe straatjes of bij het parkeren komt de 360-graden met andere woorden goed van pas.