Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Volkswagen Multivan 2.0 TDI 204 4Motion

Geschreven door Gaetan Philippe op

Een frisse look, nostalgische tweekleurige uitvoeringen, moderne motoren en uitrusting: de nieuwe Multivan wil de meest geraffi neerde bestelwagen met ruiten ooit zijn. Maar is hij wel zoveel veranderd?

De aantrekkingskracht van de Volkswagen Combi (T1, T2, T3), later omgedoopt tot Transporter (T4, T5, T6), is al 65 jaar lang ongeëvenaard. De drie generaties van de Type 2, die hun motor achterin droegen zoals bij de Kever (1950-1967-1979-1992), zijn nog steeds erg geliefd bij verzamelaars. Met zijn voor- of vierwielaandrijving en voorin geplaatste motor heeft de Transporter (T4, T5, T6) weliswaar niet meer dezelfde genen als de “Bulli” maar conceptueel gezien is hij nog steeds erg gelijklopend. Hij vertrekt namelijk ook van een generische naam (Transporter), heeft een moduleerbaar platform en is verkrijgbaar in alle denkbare koetswerkversies en transformaties: combi, bestelwagen, chassis met enkele of dubbele cabine, pick-up of gesloten bestelwagen, Caravelle, Multivan en zelfs de kampeerwagen California. Zo spreekt hij meer potentiële gebruikers aan dan om het even welk ander voertuig, van hippies tot vips, van begrafenisondernemers tot ambulanciers en van kloosters tot vrijwilligersorganisaties. Sinds de lancering van het oorspronkelijke model vonden niet minder dan 12 miljoen exemplaren een eigenaar. 2 miljoen daarvan waren T5’s (2003-2015).

  • Nog steeds opmerkelijk comfort
  • Zeven even ruime en comfortabele zitplaatsen
  • Voorbeeldige moduleerbaarheid
  • Slimme interieurindeling, bergvakken
  • Vaste waarde (herverkoop, beproefde basis)
  • Grote keuze aan nuttige opties
  • Duur, belast zoals personenwagen
  • Gewicht van een forse terreinwagen
  • Beperkte meerwaarde DCC-ophanging
  • Verbruik loopt snel op
  • Zware stoelen en achterbank
  • Leuke facelift maar stilaan ouder concept

 

Ons verdict

Op de keper beschouwd kan de T6 zich niet opwerpen als een heuse zesde generatie van de Transporter/Multivan. Het gaat om een doordacht opgefriste T5 die met minimale ontwikkelingskosten weer up-to-date werd gebracht. En dat is goed nieuws, want dit is Volkswagens laatste model dat – net als de Kever van weleer – de tand des tijds goed weet te doorstaan door erg conservatief (en goed!) te blijven. Houdt u van authenticiteit? Opteer dan voor het tweekleurige koetswerk, maar vergeet gadgets als de elektronisch gestuurde schokdemping en accessoires die hem tot een trendy marketingproduct zoals alle andere maken zonder echt iets fundamenteels bij te brengen. Noch qua rijplezier, noch qua effi ciëntie, noch qua functionaliteit.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Multivan

Tests

Onze tests

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars