Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Caterham Super Seven 2000 (2023) - Sixtiesvibes

Geschreven door Xavier Daffe op

Caterham voegde in 2023 een extra versie van zijn Seven aan het gamma toe: de Super Seven 2000, die met zijn lange vleugels en pasteltinten nog wat meer in nostalgie baadt en de term ‘ouderwets rijplezier’ nog wat meer invulling geeft. AutoGids doet de test.

Het concept van de Seven (waarvan Lotus de rechten in 1972 verkocht aan Caterham, dat een jaar later met de productie begon) is al sinds de jaren vijftig vrijwel ongewijzigd: een minimalistisch buizenframe, een lange motorkap en twee krappe zitplaatjes bijna boven op de achteras. De motoren veranderden in de loop der jaren natuurlijk wel. Op dit ogenblik varieert het gamma van een kleine Suzuki-driecilinder-turbo van 660 cc met 84 pk tot een tweeliter-turbo van Ford die maar liefst 315 pk naar achteren stuurt. 

Daartussenin zit ook nog een atmosferische versie van diezelfde Ford Duratec-motor, en het is die 2.0 die de recente Super Seven 2000 aandrijft. Met zijn 170 pk en 194 Nm heeft hij weinig moeite met het pluimgewicht van deze roadster, die maar 585 kilogram op de weegschaal zet. Tegen meerprijs zijn nog een sperdifferentieel en een antirolstang achteraan verkrijgbaar, maar onze testauto bleek het prima te doen zonder die opties.

Concept Caterham Super Seven 2000

De Super Seven 2000 trekt duidelijk de kaart van de nostalgie met zijn lange wielkasten (de zogenoemde ‘flared wings’), zijn zachte kleuren en zijn knusse interieur – al zijn naar goede Caterham-gewoonte de personaliseringsmogelijkheden schier eindeloos. Qua aankleding profileert de Super Seven 2000 zich als de meest comfortabele en chicste Caterham van allemaal, zeker als je kiest voor de stoelen van beige leder (1.276 euro) of het met leder overtrokken dashboard (nog eens 1.276 euro);

Standaard wordt de Super Seven 2000 geleverd met het smalle chassis en een normale rijhoogte, maar onze testauto had het bredere onderstel, waarmee je wat meer op je gemak zit – en de pedalen fatsoenlijk kunt bedienen zonder dat je daarvoor Sparco-raceschoenen nodig hebt. Kostprijs van die extra centimeters: 3.224 euro. Voor de lagere vloer betaal je nog eens 768 euro.

Dak, deuren en de tonneaucover zijn inbegrepen, maar wil je die elementen in mohair uitgevoerd zien (zoals bij de auto op de foto’s), dan moet je daar nog eens 1.923 euro aan toevoegen (Full Weather Equipment Pack). En dat is nog maar het topje van de ijsberg; via de configurator op de Caterham-website krijg je een goed idee van wat er allemaal mogelijk is – en welke prijs daartegenover staat. 

2023 review - Caterham Super Seven 2000 - Moniteur Automobile

Rijgedrag Caterham Super Seven 2000

Terwijl de kap oprollen geen sinecure blijkt (dat belooft als je onderweg door een bui wordt overvallen en ze in zeven haasten terug op haar plek moet zien te krijgen); laten de deuren (inclusief zijruiten) zich een stuk makkelijker verwijderen. Gelukkig maar, want uiteraard geniet je ‘volledig open’ het meest van een Caterham – zelfs in volle herfst.

Zonder die aanhangsels is instappen in de Super Seven 2000 relatief makkelijk: je dient je benen onder het dashboard te schuiven (opletten dat je het mooie leder niet vuilmaakt), een beetje zoals je dat in een eenzitter zou doen. Let wel, dat is dus wel met het dak open en het brede chassis. Met een smal chassis en het dak gesloten zal dat allicht heel andere koek zijn.

Het meest bijzondere is nog hoe laag je in deze Engelse roadster zit: van in de auto kun je met je hand het asfalt aanraken. Een gevoel van ‘één zijn met je machine en de elementen’ dat nog versterkt wordt zodra je aan het rijden gaat. De Ford-viercilinder staat ongeacht het toerental paraat, klaar om gretig en zonder de minste inertie in de toeren te klimmen, maar hij grijpt je nooit echt naar de keel: hij doet wat hij moet doen, klinkt goed (via een zijdelingse uitlaat aan passagierskant), maar het kippenvel blijft uit. Deze viercilinder blijft in alle omstandigheden beschaafd, vriendelijk en welgemanierd.

Het grote voordeel van een auto zoals deze Caterham Super Seven 2000 is dat je er helemaal geen 200 km/u mee hoeft te rijden om toch al volop sensaties gewaar te worden. Met je ellebogen buiten boord, vlak boven het asfalt, wordt elke rit een avontuur. Elk excuus is goed om de sleutels van deze pretmachine nog eens boven te halen (“Sorry schat, ben ik toch wel vergeten bij de bakker te stoppen zeker? Zo terug…”) Met dat hyperdirecte stuur, de korte uitslagen van het versnellingspookje, de ophanging die je ziet werken, de rijwind die je van alle kanten tegemoet waait en je verplicht om vanaf 50 km/u je ogen tot spleetjes te knijpen, wordt rijden in deze Super Seven een feest… maar ook snel vermoeiend. 

Maar eerlijk gezegd: wie maalt er nu ook om stroomlijngeluiden in een machine als deze? Als ik steriel comfort wil, dan koop ik wel een Chinese elektrische SUV… Deze Seven is daarentegen een ode aan het rijden zelf… en net daarom had hij van ons nog wat wilder en en extravaganter mogen zijn. Versta ons niet verkeerd: ook nu al is deze Caterham een heerlijk tegengif voor alle negativiteit die tegenwoordig rond de auto hangt. We missen gewoon dat extra beetje sprankel, dat licht geschifte kantje dat we ironisch genoeg wel terugvonden bij de kleine driecilinder-turbo van Suzuki, die ondanks een pak minder vermogen tegelijk expressiever is… en nog minder weegt.

2023 review - Caterham Super Seven 2000 - Moniteur Automobile

Verdict Caterham Super Seven 2000

Ook in deze ‘beschaafde’ Super Seven 2000-versie blijft de ranke Caterham een waardige vertegenwoordiger van een filosofie uit vervlogen tijden, trouw aan een formule die al sinds 1957 onveranderd is: lichtheid en eenvoud staan hier ten dienste van een bijna uniek geworden rijplezier. Voor schermen en autonome rijfuncties ben je bij Caterham aan het verkeerde adres, alles draait hier om dat sensationele gevoel met je achterwerk op een paar centimeter boven het wegdek te razen.

Een probleem echter: zo laag als de auto is, zo hoog lopen zijn prijzen op. Het model op de foto’s kostte bijvoorbeeld 75.915 euro. Duur speelgoed. 

Fotos : Julien Mahiels
Info: Caterham wordt in België ingevoerd door House Of Speed:  www.houseofspeed.be

Verwante testen

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars