Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / DS 7 CROSSBACK 1.6 PureTech 225 : Luxe ten top gedreven

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

De topversie van het DS 7 Crossback-gamma doet een beroep op een drukgevoede 1.6 van 225 pk. Maar sportieve neigingen zijn deze luxueuze SUV nog altijd vreemd.

Prijs
NB

Bovenaan in het gamma van de DS 7 Crossback prijkt aan benzinezijde de welbekende 1.6 PureTech in zijn variant met 225 pk. Deze motor past perfect bij het beeld van luxe en welzijn dat deze DS 7 wil uitdragen: de drukgevoede viercilinder komt desgewenst krachtig uit de hoek, maar de indruk die overheerst, is toch die van een immense zachtheid. De motor verheft zelden of nooit zijn stem, en van trillingen is niet de minste sprake. Ook de achttrapsautomaat waaraan de viercilinder standaard gekoppeld is, getuigt van zachte reacties... of toch in de meeste omstandigheden.

Schoonheidsfoutje

Alleen in (sterk) vertraagd, maar nog rijdend fileverkeer, waarin de snelheid voortdurend varieert, kun je dit aandrijfgeheel op een foutje betrappen. Doordat de sturing van de automaat systematisch de hoogste versnelling gaat opzoeken, moet de automaat dan eerst nog terugschakelen wanneer je weer op het gas gaat. En dan komt de 300 Nm die deze PureTech 225 levert, soms nogal bruusk vrij. Een schoonheidsfoutje, dat te vermijden is door je rechtervoet in bedwang te houden... en het gaatje te laten vallen met je voorligger.

Geen sportieveling

Maak u geen illusies: 225 pk of niet, er schuilt geen greintje sportiviteit in deze DS 7 Crossback. Ja, in een rechte lijn mogen de prestaties zeker gezien worden (DS belooft 8,2 seconden voor de sprint naar 100), maar zodra de bochten zich aandienen, voel je al snel dat de auto daar niet voor gemaakt is. En deze 1.6 PureTech mag dan al iets minder plomp rijden dan de 2.0 BlueHDi, doordat hij minder kilo’s op de voortrein legt, maar de gebrekkige controle van koetswerkbewegingen drukt elke vorm van enthousiasme prompt de kop in. Het hele onderstel is nog altijd in de eerste plaats op comfort gericht, met een goede filtering als voornaamste kwaliteit – al neigen de reacties soms wat naar het karikaturale.

Matige dorst

Met deze auto overal de snelste willen zijn schaadt alleen maar het comfort, en het duurt dan ook niet lang of je past je rijstijl aan de zenfilosofie van deze auto aan. Die matiging werpt zijn vruchten af aan de pomp, waar we uitkwamen op een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km. Dat is zeker niet onverdienstelijk voor een compacte SUV met een benzinemotor van 225 pk... al is het maar de vraag of je al die paarden ook werkelijk nodig hebt. Vermoedelijk past de 180 pk-versie van deze motor net zo goed bij de filosofie van de DS 7 Crossback, temeer omdat zijn koppel van 250 Nm 400 o/m vroeger paraat staat (vanaf 1.500 o/m).

Ons verdict

Het zachte karakter van de 1.6 PureTech maakt er een gedroomde metgezel van voor de DS 7 Crossback, en als je bereid bent een beetje mee te gaan in het hele comfortverhaal achter deze auto, is hij niet eens zo gek veel dorstiger dan de 2.0 BlueHDi. Alleen hebben wij het gevoel dat de 180 pk-variant van deze 1.6-benzine ook al kan volstaan. De duizenden euro’s die je op die manier bespaart, kun je uitgeven aan de (dure) luxueuze aankledingspakketten. Want die zijn nu eenmaal een must om op en top te kunnen genieten van de originele en smaakvolle cocon die het interieur van de DS 7 Crossback is.

  • Smaakvol interieur, materiaalkeuze
  • Aangenaam aandrijfgeheel
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Uitgesproken koetswerkbewegingen
  • Zachte, maar luie automaat
  • Dure opties en aankledingspakketten

In dit artikel : DS, DS DS 7

Eindredacteur AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker