Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Mercedes E 300 e Break (2024)

Geschreven door Klaas Janssens op

Natuurlijk kun je de nieuwe Mercedes E-Klasse ook als break bestellen. Maar als plug-inhybride E 300 e verliest die wel wat van zijn mogelijkheden. AutoGids doet de test.

81.070 €

In tegenstelling tot de elektrische EQE krijgt de jongste generatie van de Mercedes E-Klasse wél een breakversie. Het koetswerk werd wat breder dan dat van de vorige generatie, al profiteren de achterpassagiers vooral van de 2,2 centimeter langere wielbasis. Naast zijn elegante looks kies je deze koetswerkvariant in de eerste plaats voor zijn extra kofferruimte.

Concept Mercedes E 300 e Break

Dat laadvolume bedraagt 615 liter, met neergeklapte achterbank heb je zelfs 1.830 liter tot je beschikking. Tenzij je voor een plug-inhybride motorversie gaat, want het potige batterijpakket van de door ons geteste Mercedes E 300 e verhoogt de – tegenwoordig gelukkig wel vlakke – laadvloer enigszins. Die centimeters reduceren het laadvolume tot minimaal 460 en maximaal 1.675 liter.

Review 2024 Mercedes E 300e Break PHEV

Dat is nog steeds bovengemiddeld ruim, maar toch moesten we flink puzzelen om de bagage van een gezinsweekend elegant ingepakt te krijgen – niet het minst omdat je ook die verdomde kabels een plaatsje moet geven. De wel érg schuine achterklep van de Mercedes E Break helpt het stapelen evenmin vooruit, maar draagt wel bij tot de gunstige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26. 

Rijgedrag Mercedes E 300 e Break

De zogenaamde Agility Control-ophanging met luchtvering op de achteras is hier standaard, zodat het koetswerk horizontaal blijft bij een volle belading. Vergeleken met de klassieke dieselversie die we eerder aan de tand konden voelen, heeft deze stekkerhybride het wel wat moeilijker om het verder hoogstaande rijcomfort overeind te houden.

Review 2024 Mercedes E 300e Break PHEV

De extra kilo’s die de accu van 25,4 kWh toevoegt, gaan flink aan het koetswerk duwen en trekken wanneer het wegdek er slecht bijligt of wanneer je het tempo opvoert. Je krijgt er wel een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 kilometer voor in de plaats.

Specificaties en prestaties Mercedes E 300 e Break

De plug-inhybride aandrijflijn combineert een tweeliter-turbobenzine met een elektromotor van 129 pk, samen goed voor een piekvermogen van 313 pk en een maximumkoppel van 550 Nm. Maar hoewel de breakversie van de Mercedes E 300 e in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 227 km/u haalt, heb je nooit de indruk dat deze Mercedes echt kracht op overschot heeft.

Review 2024 Mercedes E 300e Break PHEV

Vooral bij het accelereren hoor je de vierpitter van jetje geven en de negenversnellingsbak roeren, in een poging de bijna 2,2 ton in beweging te krijgen. Eenmaal op snelheid neemt de voor deze Mercedes zo typische sereniteit het alsnog over en rijg je de kilometers probleemloos aan elkaar, want als verheven reiswagen kent de E-Klasse nauwelijks zijn gelijke.

Verdict  Mercedes E 300 e Break

Elke Mercedes E-Klasse is goed, maar de break is beter. Al gaat die stelling slechts gedeeltelijk op voor de plug-inhybride E 300 e. Niet alleen omdat diens accupakket flink aan het koffervolume knabbelt, maar ook omdat die stekkerversie wat aan dynamische elegantie inboet.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker