In tegenstelling tot de elektrische EQE krijgt de jongste generatie van de Mercedes E-Klasse wél een breakversie. Het koetswerk werd wat breder dan dat van de vorige generatie, al profiteren de achterpassagiers vooral van de 2,2 centimeter langere wielbasis. Naast zijn elegante looks kies je deze koetswerkvariant in de eerste plaats voor zijn extra kofferruimte.
Concept Mercedes E 300 e Break
Dat laadvolume bedraagt 615 liter, met neergeklapte achterbank heb je zelfs 1.830 liter tot je beschikking. Tenzij je voor een plug-inhybride motorversie gaat, want het potige batterijpakket van de door ons geteste Mercedes E 300 e verhoogt de – tegenwoordig gelukkig wel vlakke – laadvloer enigszins. Die centimeters reduceren het laadvolume tot minimaal 460 en maximaal 1.675 liter.
Dat is nog steeds bovengemiddeld ruim, maar toch moesten we flink puzzelen om de bagage van een gezinsweekend elegant ingepakt te krijgen – niet het minst omdat je ook die verdomde kabels een plaatsje moet geven. De wel érg schuine achterklep van de Mercedes E Break helpt het stapelen evenmin vooruit, maar draagt wel bij tot de gunstige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26.
Rijgedrag Mercedes E 300 e Break
De zogenaamde Agility Control-ophanging met luchtvering op de achteras is hier standaard, zodat het koetswerk horizontaal blijft bij een volle belading. Vergeleken met de klassieke dieselversie die we eerder aan de tand konden voelen, heeft deze stekkerhybride het wel wat moeilijker om het verder hoogstaande rijcomfort overeind te houden.
De extra kilo’s die de accu van 25,4 kWh toevoegt, gaan flink aan het koetswerk duwen en trekken wanneer het wegdek er slecht bijligt of wanneer je het tempo opvoert. Je krijgt er wel een elektrisch rijbereik van ongeveer 100 kilometer voor in de plaats.
Specificaties en prestaties Mercedes E 300 e Break
De plug-inhybride aandrijflijn combineert een tweeliter-turbobenzine met een elektromotor van 129 pk, samen goed voor een piekvermogen van 313 pk en een maximumkoppel van 550 Nm. Maar hoewel de breakversie van de Mercedes E 300 e in 6,5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 227 km/u haalt, heb je nooit de indruk dat deze Mercedes echt kracht op overschot heeft.
Vooral bij het accelereren hoor je de vierpitter van jetje geven en de negenversnellingsbak roeren, in een poging de bijna 2,2 ton in beweging te krijgen. Eenmaal op snelheid neemt de voor deze Mercedes zo typische sereniteit het alsnog over en rijg je de kilometers probleemloos aan elkaar, want als verheven reiswagen kent de E-Klasse nauwelijks zijn gelijke.
Verdict Mercedes E 300 e Break
Elke Mercedes E-Klasse is goed, maar de break is beter. Al gaat die stelling slechts gedeeltelijk op voor de plug-inhybride E 300 e. Niet alleen omdat diens accupakket flink aan het koffervolume knabbelt, maar ook omdat die stekkerversie wat aan dynamische elegantie inboet.
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!