Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Subaru Crosstrek e-Boxer (2023) - andere naam, dezelfde auto?

Geschreven door Xavier Daffe op

In een poging om toch nog een plekje op de Europese markt te behouden en bij gebrek aan echte nieuwigheden frist Subaru zijn bestaande modellen op. Zoals de XV, die nu als Crosstrek in de catalogus staat. AutoGids doet de test met de e-Boxer.

Ongetwijfeld weten ze bij Subaru ook wel dat het merk in Europa lijdt onder een gebrek aan naamsbekendheid. Vandaar dat de Japanners gerichte verbeteringen doorvoeren aan hun bestaande gamma, waarbij ditmaal de XV aan de beurt was. De cross-overversie van de Impreza werd op tal van punten aangepast, en veranderde terloops van naam: voortaan heet hij Crosstrek, de naam die hij altijd al gehad heeft in de VS. 

Concept Subaru Crosstrek

Aan het basisconcept van de XV raakt de Subaru Crosstrek niet: voorin ligt nog altijd een viercilinder-boxer, gekoppeld aan een permanente vierwielaandrijving en die vermaledijde e-CVT-versnellingsbak, ‘Lineartronic’ in Subaru-jargon. Verder kan deze atmosferische tweeliter nog altijd rekenen op de steun van een elektromotor met 16,7 pk/12,3 kW, gevoed door een piepkleine batterij van 0,6 kWh.

Elektrisch rijden zit er daarmee niet in, de bedoeling is enkel bij lage en gemiddelde toeren een klein duwtje in de rug te kunnen geven aan de benzinemotor, en zo het schrijnende gebrek aan koppel onderin van deze krachtbron te kunnen camoufleren. Tot overmaat van ramp zag de boxer daarbij ook nog eens zijn vermogen zakken van 150 naar 136 pk, om enkele grammetjes CO2 te kunnen uitsparen: van 180 g/km in de XV gaat de officiële uitstoot naar 174 g/km.

Ook aan de vierwielaandrijving van de Subaru Crosstrek werd gesleuteld: het koppel wordt nu niet langer evenredig over voor- en achteras verdeeld, maar in een 60/40-verhouding. Door aanpassingen aan de verankeringspunten van de voorstoelen – die trouwens zelf ook nieuw zijn – zou het hoofd van de inzittenden ook 44 procent minder sterk bewegen op een golvende weg. En de nieuwe onderstelafregeling zorgt voor een significante verbetering van de filtering én de koetswerkbeheersing, nochtans geen sinecure gezien de riante bodemvrijheid van 22 centimeter. Een betere geluidsisolatie maakt het interieur aangenaam stil… tenzij wanneer je veel vermogen vraagt en de CVT de muzikaal niet echt begaafde boxer in de toeren jaagt.

In de Subaru Crosstrek kijken de voorste inzittenden uit op een nieuw dashboard, met een groter scherm van 11,6 duim dat toegang geeft tot een betere connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard). De achterste passagiers hebben ruim plaats en de twee ongelijke delen van de achterbankrug zijn in hellingshoek verstelbaar. Tot slot werden ook de rijhulpsystemen opgewaardeerd. Zo stuurt de dubbele Eyesight-camera voortaan veertien functies aan in plaats van zeven. En dan is er ook nog de X-Mode, dat verschillende offroadmodi omvat. Het systeem is voortaan permanent stand-by en wordt automatisch opnieuw geactiveerd zodra de snelheid onder 30 km/u zakt – vroeger moest je het programma telkens opnieuw selecteren.

Review 2023 Subaru Crosstrek

Rijgedrag Subaru Crosstrek

In de praktijk zijn de verschillen tussen XV en Crosstrek meteen voelbaar. Zowel de geluiddemping als het veercomfort zijn merkbaar van een hoger niveau; de materialen en de kwaliteitsindruk hebben een duidelijke stap voorwaarts gezet en je zit perfect in de nieuwe stoelen. Het weggedrag is immer stabiel, met vooral een trekkracht die zelden of nooit een steek laat vallen.

Maar het meest verrassende is toch hoe goed deze cross-over het doet op het onverharde, met dank aan de X-Mode-functie. Enkele instellingen via de centrale interface aanpassen volstaat opdat de Subaru Crosstrek zelfs in zwaar terrein verbazingwekkend goed zijn streng trekt – ondanks de simpele all-seasonbanden onder onze testauto.

De koetswerkstructuur is zo stijf dat je zelfs met de bruggen op spectaculaire wijze gekruist nog altijd gewoon de deuren kunt openen zonder het minste gekraak. Bovendien heeft de Subaru Crosstrek een indrukwekkende dwarshellingshoek en kan hij hellingen op- of afrijden waarvoor je zelfs te voet twee keer zou nadenken. Voor- of achteruit trouwens, want de afdaalcontrole werkt voortaan in twee richtingen.

Uiteraard vonden onze proeven plaats op een droge ondergrond; in de modder zou je met deze wegbanden allicht niet ver komen. Toch is deze Subaru Crosstrek zonder twijfel een van de meest begaafde offroaders onder de cross-overs. We begrijpen wel waarom het merk zo populair is in landen als Oostenrijk of Zwitserland… 

Review 2023 Subaru Crosstrek

Verdict Subaru Crosstrek

Schijn bedriegt: onder zijn nauwelijks aangepaste look verbergt de nieuwe Subaru Crosstrek tal van verbeteringen ten opzichte van de XV. Evoluties qua comfort, connectiviteit, veiligheid, weggedrag en kwaliteitsindruk die er een bijzonder geslaagd geheel van maken.

Alleen over die combinatie boxer-Lineartronic zijn we nog altijd niet laaiend enthousiast. Maar wie op zoek is naar een comfortabele cross-over die ook tot grootse dingen in staat is naast het asfalt moet zeker eens naar de Subaru Crosstrek kijken.

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars