Concept
De vierde generatie Suzuki Vitara, die in 2015 in de verkoop ging, kreeg een lichte restyling voor modeljaar 2019. Nu zet hij zijn evolutie voort met een nieuwe zelfopladende hybrideversie dankzij het partnerschap met Toyota. Onder een ongewijzigde carrosserie is de Vitara 1.5 Strong Hybrid uitgerust met een benzinemotor met Atkinson-cyclus die 102 pk en 138 Nm levert. Bescheiden cijfers, maar de viercilinder wordt ondersteund door een elektromotor die tussen de versnellingsbak en de motor is geplaatst en die goed is voor 33 pk en 56 Nm. Gecumuleerd biedt het hybride aandrijfgeheel 115 pk en een ongewijzigd koppel van 138 Nm. Die redelijke cavalerie wordt via een gerobotiseerde zesversnellingsbak met enkele koppeling overgebracht op de voorwielen of op alle vier de wielen. Een ouderwetse technische configuratie die vaak wordt gekenmerkt door schokken tijdens het schakelen.
Een bijzonder kenmerk van de Suzuki Vitara Strong Hybrid is dat hij in volledig elektrische modus kan rijden dankzij een batterij van 0,84 kWh die wordt opgeladen via energierecuperatie bij het afremmen. Bij matige en constante snelheden recupereert de MGU echter een deel van de energie van de verbrandingsmotor om de accu op te laden. Het doel van deze hybridisering is dus om meer punch te geven bij het accelereren en om de auto over korte afstanden in staat te stellen emissievrij modus te rijden. Bovendien is de CO2-normuitstoot beperkt tot 121 g/km voor de versie met voorwielaandrijving en 132 g/km voor die met vierwielaandrijving.
De Suzuki Vitara Strong Hybrid ,die met een gewicht van 1.245 tot 1.315 kg (twee- of vierwielaandrijving) relatief licht blijft, is ook nog altijd praktisch, met een bagageruimte die varieert van 289 tot 642 liter. Wat redelijk is voor het formaat van het model. Het interieur is nog altijd rustiek en voornamelijk gemaakt van harde, maar goed in elkaar gezette kunststoffen. Het centrale scherm van 7 duim heeft eenvoudige menu's en is niet goed leesbaar met een zonnebril met gepolariseerde glazen. Een beetje ouderwets, niet? Gelukkig zijn Apple CarPlay, Android Auto en MirrorLink beschikbaar.

Rijgedrag
De Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid onderscheidt zich niet met een uitzonderlijk dynamisme, zoals blijkt uit zijn bescheiden prestaties: zijn topsnelheid bedraagt 180 km/u en hij heeft 12,7 seconden nodig om op te trekken van 0 naar 100 km/u. De meest oordeelkundige rijmodus is dan ook de Eco-stand die het in combinatie met een soepele en anticiperende – maar niet noodzakelijk onaangename – rijstijl mogelijk maakt om je comfortabel te verplaatsen met een maximale efficiëntie van het hybridesysteem.
Zolang de batterij voldoende is opgeladen en je het gaspedaal zacht bejegent, vertrekt de Suzuki Vitara Strong Hybrid automatisch in de elektrische modus. In theorie is het mogelijk om 80 km/u te halen zonder hulp van de verbrandingsmotor en om enkele kilometers emissievrij te rijden. In werkelijkheid reden we zelden meer dan een kilometer in EV-modus en startte de 1.5 zodra de snelheid boven de 50 km/u kwam. En wanneer je zuiver elektrisch rijdt, mag je ook het rechterpedaal niet te hard intrappen, anders wordt de viercilinder luidruchtig wakker. Maar door intelligent gebruik te maken van de hybridisatie slaagden we er toch in om een verbruik van 5,8 l/100 km te halen op heuvelachtige en bochtige landwegen, terwijl we de toegelaten snelheden aanhielden, zonder nodeloos te lanterfanten. Niet slecht voor een (kleine) vierwielaangedreven SUV op hoge poten.
Wat de rijdynamiek betreft, biedt het verder wel nauwkeurige stuurwiel weinig feedback en legt de gerobotiseerde versnellingsbak met enkele koppeling een relaxte rijstijl op. Anders maakt de motor overdreven hoge toeren met een onaangenaam geluid en word je getrakteerd op brutale schakelovergangen. Bij een sportieve rijstijl kun je beter manueel schakelen met de schakelpaddles aan het stuur om niet nodeloos door elkaar geschud te worden.
Hetzelfde geldt voor het chassis, waarvan de ophanging stug is om de bewegingen van het koetswerk binnen de perken te houden, maar soms ruw reageert op vervormingen van het wegdek. Deze Vitara is geen sportieveling, maar hij biedt een efficiënt en levendig weggedrag en blijft een goede reisgezel waarmee je makkelijk en zonder angst de gebaande paden kunt verlaten. Het is dan wel doorwinterde offroader, maar de top van de heuvel bereiken vormt geen probleem. En zijn compacte formaat in combinatie met de EV-modus maken er een perfecte stads-SUV van.

Verdict
De Suzuki Vitara is een aparte en levendige kleine SUV die zijn mannetje staat weg van de gebaande paden – tenminste met vierwielaandrijving – en is een van die verleidelijke buitenbeentjes die we enkele 'ouderwetse' aspecten kunnen vergeven, zoals de harde materialen, het multimediasysteem en de versnellingsbak. Deze nieuwe zelfopladende hybridevariant is een relevant aanbod, dankzij het lagere verbruik en de efficiëntie van het hybridesysteem dat profiteert van de ervaring van specialist Toyota.
Met een vanafprijs van 27.849 euro (met voorwielaandrijving) of 30.349 euro (4x4) en een brandstofverbruik van minder dan 6 l/100 km bij normaal rijden met de vierwielaangedreven versie is deze Suzuki Vitara Strong Hybrid interessant tegenover een concurrentie die zelden een 4x4-hybridecombinatie kan aanbieden.
- Gemeten brandstofverbruik
-
Hybride en 4x4 mogelijk
-
Behendig en licht
- Ruwe versnellingsbak
-
Afwerking, te veel harde kunststoffen
-
Verouderd infotainment