Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Toyota bZ4X AWD (2022) - prototypetest elektrische cross-over

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Toyota bZ4X is het eerste model van wat een heus EV-offensief moet worden. Wat vindt AutoGids van de elektrische cross-over?

Concept

Opgepast, de Toyota bZ4X is niet de eerste elektrische auto van de Japanse constructeur. Die eer is voor de RAV4 EV uit 1996, specifiek gebouwd voor de strenge emissieregels van de Californische markt. Deze keer legt Toyota de commerciële lat wel een stuk hoger dan de 1.484 exemplaren die destijds een eigenaar vonden, want tegen 2030 willen ze de jaarlijkse productie van elektrische wagens opgetrokken hebben tot 3,5 miljoen exemplaren. De bZ4X geeft het startschot voor die ambitieuze elektrificatieplannen. De cross-over staat op het volledig nieuwe eTNGA-platform dat ook gebruikt zal worden door Lexus (RZ) en Subaru (Solterra), maar ook door Daihatsu en Suzuki.

Eén van de kenmerken van die eTNGA-architectuur is dat de batterij in de bodem ligt verankert, wat tegelijk het zwaartepunt verlaagt en de stijfheid van het geheel verbetert. Verder kunnen zowel de wielbasis als de spoorbreedte van de modulaire basis worden aangepast. In het geval van de Toyota bZ4X is de wielbasis tot het maximum gestrekt, 2.850 millimeter om precies te zijn. Dat creëert een binnenruimte die door de designers optimaal is ingevuld. Zowel qua beenruimte als qua schouderruimte is er geen reden tot klagen. Helaas is in de zoektocht naar een dynamisch design de hoofdruimte het kind van de rekening geworden. Met een gewoon dak bedraagt die op het hoogste punt 1.160 millimeter, wat met het panoramisch dak wordt afgekalfd tot 1.145 millimeter. Wie voorin zit, zal daar weinig van merken. Maar om achteraan voldoende hoofdruimte over te houden, is de achterbank wel bijzonder laag gemonteerd. 

De strakke koetswerklijnen van de Toyota bZ4X zetten zich door in het interieur. Helemaal conform de nieuwe trends wordt het digitale dashboard gedomineerd door een centraal aanraakscherm (12 inch) en een hoog geplaatst instrumentarium (7 inch), dat precies in het zichtveld van de chauffeur geparkeerd staat. Wat de bediening betreft, zijn we bijzonder te spreken over de combinatie van het aanraakscherm met klassieke druk- en kantelschakelaars. Zo blijft de bediening naast overzichtelijk ook intuïtief en moet er voor ritgerelateerde handelingen niet door elfendertig menu's worden gescrold. 

Door de architectuur van het platform zit onder de motorkap ... een motor. En dus geen frunk, zoals dat tegenwoordig in is. Goed nieuws voor de bagageruimte is, dat de bij de vierwielaangedreven versie achterin gemonteerde motor zodanig is geplaatst, dat het beschikbare koffervolume van 452 liter onaangeroerd blijft. In het geval van de tweewielaangedreven versie zit voorin een motor van 204 pk en 265 Nm. In de vierwielaangedreven versie krijgt een 109 pk sterke motor voorin steun van een even krachtige, tussen de achterwielen gemonteerde motor, die samen zorgen voor een systeemvermogen van 218 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 336 Nm. De hamvraag is natuurlijk welke de autonomie is van de Toyota bZ4X. In afwachting van de homologatie is Toyota een beetje terughoudend, maar belooft met de batterij van 71,4 kWh toch een autonomie van meer de 450 kilometer met de voorwielaandrijving en meer dan 410 kilometer met de vierwielaandrijving.

2022 Toyota bZ4X Electric

Rijgedrag

De beschikbare binnenruimte en de kwaliteit van het meubilair zorgen voor een uitstekende rijhouding achter het stuur van de Toyota bZ4X. De elektrische SUV is het eerste model van de Japanse constructeur met elektronische besturing (steer-by-wire), die de stuurhoek aanpast naargelang de impuls die de chauffeur aan het stuur geeft. Om de wielen helemaal van nok tot nok te draaien, volstaat een stuurbeweging van maximum 150°, wat betekent dat de chauffeur zijn handen niet langer van het stuur hoeft te nemen om het stuur door te geven - In Toyota-jargon: One Motion Grip.

Voor deze eerste kennismaking met de Toyota bZ4X stonden enkel de vierwielaangedreven versies ter beschikking, zodat we met één auto zowel de weg- als de terreincapaciteiten van de elektrische cross-over konden beoordelen. Hoewel 218 pk en 336 Nm geen overdreven waarden, voel je een stevige duw in de rug wanneer je deze SUV op zijn staart trapt. De Toyota bZ4X weegt twee ton en kan dat moeilijk verstoppen,  maar dat staat een bevredigend bochtengedrag niet in de weg. De lange wielbasis en het lage zwaartepunt zorgen voor een uitstekende stabiliteit en ook de rolbewegingen worden mooi onder controle gehouden. Dit laatste wel een beetje ten koste van het comfort, met een strakgespannen vering die nogal droog reageert op oneffenheden.

Dat hij echt van alle markten thuis is, bewijst de Toyota bZ4X wanneer we het asfalt verlaten. Voor alle duidelijkheid, deze SUV is geen hardcore terreinwagen, maar weet ondanks zijn beperkte bodemvrijheid en zijn zomerbanden toch te overtuigen. Via de Xmode-functie kan je de krachtverdeling over beide assen regelen in functie van de aanwezige grip, indien nodig schiet de off-roadassistent te hulp om je uit penibele situaties re redden. In tegenstelling tot een klassieke terreinwagen moeten er geen differentiëlen vergrendeld worden, al is het vooral het gemak waarmee de Toyota bZ4X de voorgeschotelde en ook wel voorgekauwde hindernissen neemt, dat het potentieel van elektrisch aangedreven terreinwagens onderstreept. Leg hier aangepaste banden onder en verhoog de bodemvrijheid en je krijgt een meer dan capabele offroader.

2022 Toyota bZ4X Electric

Verdict

Toyota is niet de eerste constructeur die op de EV-kar springt en daar heeft de Japanse constructeur zijn redenen voor. Maar met de bZ4X bewijzen ze wel meteen de juiste accenten te leggen, met een overtuigende combinatie van design en technologie. Zo maakt Toyota zich sterk maakt dat de lithium-ionbatterij na maximum tien jaar en 1 miljoen gereden kilometers nog 70 % van zijn oorspronkelijke capaciteit zal behouden. Vandaar de garantie op de batterij van 10 jaar en/of 240.000 kilometer op voorwaarde van een jaarlijkse health check bij de Toyota-garage.

Om de betrouwbaarheid van de batterij te verbeteren koos Toyota  voor een efficiënt verwarmingssysteem dat gebruik maakt van een warmtepomp. En voor het eerst kiest Toyota voor een watergekoelde batterij, waardoor snelladen veiliger en met minder gevolgen voor de levensduur kan gebeuren. In de eerste fase van de commercialisatie moet de BZ4X-koper het stellen met een interne lader van 6,6 kW. In de loop van het vierde kwartaal wordt een 11 kW-lader aan het aanbod toegevoegd.

Naast een lichte rechtervoet en energierecuperatie via de one pedal drive biedt Toyota nog een technische oplossing om de actieradius te rekken. Dankzij het optionele dak met zonnepanelen kunnen jaarlijks 1.800 extra kilometers gespaard worden. De eerste leveringen van de Toyota bZ4X worden voor de zomer verwacht. De elektrische SUV kan al wel gereserveerd en besteld worden. Als basisprijs wordt een voorlopige richtprijs van 49.650 euro naar voor geschoven.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars