Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 95 : instapper met pit

De T-Cross met 115 pk wist ons eerder al te overtuigen, maar hoe brengt de basisversie van diezelfde motor, met 20 pk minder, het eraf? Goed, zo blijkt.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Nog niet zo lang geleden kregen de instapversies binnen het Volkswagen-gamma vaak een veel te bescheiden motor ingelepeld, waarvan de enige verdienste was te kunnen uitpakken met een scherpe vanafprijs. Gelukkig lijken die tijden voorbij, zoals de T-Cross bewijst: de minst krachtige uitvoering van deze kleine SUV kan al rekenen op een 1.0 TSI van 95 pk. Voor een auto die leeg meer dan 1,2 ton op de weegschaal zet, lijkt dat nog altijd niet veel, maar dat is buiten het koppel gerekend: dankzij zijn turbo kan deze driecilinder rekenen op 175 Nm vanaf 2.000 o/m. In de praktijk hebben we dan ook zelden of nooit het gevoel gehad power tekort te komen, op een enkele keer op de linkerrijstrook van de snelweg na.

Brombeer

Dit motortje vertoont een mooi vol en soepel karakter: vanaf 2.000 o/m staat de driecilinder garant voor een levendige respons en klimt hij vlot in de toeren, maar hij is al bij de pinken vanaf 1.500 o/m en kan zelfs lagere toerentallen aan... hoewel hij in die omstandigheden zijn driecilinderarchitectuur niet kan verbergen en een onaangename brom voortbrengt. Ook onder belasting is hij niet van de stilste, en al helemaal niet als je hem voorbij 4.000 o/m jaagt. Maar eerlijk: dat heeft ook niet veel zin.

Vijfbak

De eenliter is in deze T-Cross altijd gekoppeld aan een manuele versnellingsbak, die zich mooi nauwkeurig laat bedienen, maar geen toonbeeld van schakelsnelheid is. Erger is dat hij maar vijf verhoudingen telt. Dat is niet zozeer een probleem op de snelweg (bij 120 km/u draait de motor 2.800 o/m), maar bij 50 en 70 km/u zit je vaak op de wip tussen twee verhoudingen: instinctmatig wil je opschakelen, maar dan roept die motorbrom je weer tot de orde. Een zesbak met een iets kortere spreiding van de eerste vijf verhoudingen zou dat probleem kunnen oplossen. En wellicht had hij ook het verbruik nog wat kunnen drukken, al kunnen we met een testgemiddelde van 5,8 l/100 km moeilijk zeggen dat deze T-Cross een zuipschuit is.

Tegendraads

Op papier verleidt de T-Cross met zijn complete veiligheidsarsenaal, maar een aantal van die rijhulpsystemen werken toch niet helemaal feilloos. De actieve spoorassistent raakte tijdens de natte omstandigheden van onze week bijvoorbeeld meermaals het spoor bijster, door stuurimpulsen te geven wanneer daar absoluut geen reden toe was. En sowieso reageert hij veel te vroeg bij het naderen van een volle lijn... terwijl hij onderbroken lijnen vaak juist niet herkent.

Ons verdict

De 1.0 TSI 95 is naar verluidt de meest verkochte T-Cross, en we begrijpen goed waarom: voor gebruik in en om de stad of als tweede auto in het gezin volstaan zijn prestaties ruimschoots. Kom je vaak op de snelweg, dan zal het extra beetje pit van de 115 pk-versie allicht welkom zijn, temeer omdat die versie ‘maar’ 1.000 euro meer kost... en een zesbak meekrijgt.

Geschreven door op