Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review XPeng G6 (2024) - interessant Model Y-alternatief getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Met de G6 richt het Chinese XPeng zijn pijlen op de Tesla Model Y. Met nog meer hightech als voornaamste argument, maar dan binnen een klassieker vormgegeven en beter afgewerkt interieur. AutoGids doet de test met de RWD Long Range.

47.990 €

Hedin Automotive voert sinds kort ook het Chinese XPeng in ons land in, met naast de P7 (een grote vierdeurs) en G9 (een grote SUV) ook deze G6: een middelgrote coupé-SUV die door zijn algemene voorkomen en zijn aandrijfopties duidelijk mikt op de populaire Tesla Model Y.

Koetswerk en Interieur Xpeng G6

Nu is de G6 niet zomaar een een-op-eenkopie van de succesvolle Amerikaan geworden, zeker niet wat zijn interieur betreft: het dashboard van de XPeng is een stuk klassieker, met bijvoorbeeld nog een afzonderlijk instrumentendisplay (van 10,2 duim) achter het stuur. Het eigenlijke zenuwcentrum is het fors bemeten aanraakscherm van 14,96 duim voor het infotainmentsysteem, dat compatibel zal zijn met Apple CarPlay en Android Auto (al dan niet draadloos).

2024 XPeng G6

Die multimediamodule telt ook een aantal shortcuts naar de rijhulpsystemen, en die komen goed van pas om de talloze, maar soms wel nogal opdringerige assistenten de mond te snoeren (bijvoorbeeld de irritante waarschuwing voor overdreven snelheid). Het grootste verschil met de Model Y zit hem echter in de afwerking van het geheel: zowel wat materiaalkeuze als wat assemblagekwaliteit betreft, speelt de XPeng een klasse hoger dan de Tesla.

Review Xpeng G6

Met een lengte van 4,74 meter en een knappe 2,89 meter tussen de assen mag het geen verrassing zijn dat het interieur van de G6 veel plaats biedt. Ook achterin, waar de bank voorzien is van een (elektrisch!) verstelbare rugleuning. Een panoramadak zorgt intussen voor de nodige lichtinval. 

Specs en prestaties Xpeng G6

Het G6-gamma telt drie varianten. Instapversie is de RWD Standard Range, die een synchroonmotor van 258 pk en 440 Nm paart aan een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 66 kWh. In de hier geteste Long Range, met een NMC-cellenpakket van 87,5 kWh, is diezelfde synchroonmotor 286 pk sterk. Bovenaan in het gamma voegt de Performance aan de set-up van de Long Range nog een inductiemotor van 190 pk en 220 Nm toe, wat het systeemvermogen en -koppel naar een pittige 476 pk en 660 Nm tilt.

Review Xpeng G6

De prestaties zijn van goed allooi: voor deze RWD Long Range belooft XPeng een optrektijd van 0 naar 100 km/u van 6,7 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. De vierwielaangedreven Performance accelereert een stuk sneller, want in die configuratie heeft de Xpeng G6 slechts 4,1 tellen nodig om vanuit stilstand naar 100 km/u te knallen.

Rijbereik en laden Xpeng G6

Het WLTP-rijbereik van de elektrische Xpeng GT  bedraagt 475 kilometer voor de RWD Standard Range, 570 kilometer voor de RWD Long Range en 550 kilometer voor de AWD Performance.

Review Xpeng G6

Een bijkomend argument is dat alle versies van de G6 gebruikmaken van een 800-voltarchitectuur, die hoge laadsnelheden op gelijkstroom mogelijk maakt: tot 215 kW voor de LFP-batterij, en tot 280 kW voor de NMC-accu (althans officieel, want in de praktijk zagen wij bij die laatste zelfs pieken van 300 kW en meer verschijnen). In optimale omstandigheden win je aan een supersnelle DC-lader zo 70 procent capaciteit (10 tot 80 procent) in 20 minuutjes. 

Rijgedrag Xpeng G6

Met zijn dubbele driehoeken vooraan en zijn multilink achteraan rijdt de XPeng G6 erg gezond en gedegen. Het veercomfort is stevig te noemen, maar ondraaglijk wordt het nooit – vooral het feit dat je elke put en hobbel ook zo hard hoort, stoort in de praktijk. Met een gewichtsverdeling van nagenoeg 50/50 procent over de voor- en achteras zit de G6 nooit om grip verlegen. Snel van het gas gaan duwt de neus naar binnen, maar de achterkant geeft geen krimp en blijft altijd netjes volgen. 

Review Xpeng G6

Van de drie beschikbare rijprogramma (Standard, Eco en Sport) blijkt de defaultstand meteen ook de beste, met het meest geslaagde compromis tussen prestaties, vloeiende reacties en rendement. Om dat laatste concreet te maken: op een testparcours bestaande uit landwegen, stad en een vleugje snelweg klokten we af op een gemiddelde van 14,6 kWh/100 km. Een mooi resultaat voor een auto van meer dan 2 ton, waaraan de uitstekende stroomlijn (met een Cx-waarde van 0,248) allicht niet vreemd zal zijn.

Prijzen Xpeng G6

De prijzen van de Xpeng G6 zijn bovendien scherp: de RWD Standard Range is er al vanaf 42.990 euro – helaas net te hoog om in aanmerking te komen voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro voor particulieren dus. Voor de Long Range betaal je 47.990 euro, de Performance kost nog eens 4.000 euro meer.

Review Xpeng G6

Verdict Xpeng G6

De XPeng G6 blijkt niet alleen op papier, maar ook in de praktijk een geduchte uitdager voor de Tesla Model Y, zowel qua prestaties als wat comfort of technologie betreft. Op het vlak van kwaliteitsindruk en connectiviteit neemt hij zelfs de maat van de Amerikaan, terwijl zijn prijzen even scherp zijn en hij ook in de praktijk zuinig met stroom omspringt. Kortom, een geloofwaardig alternatief.

 

Verwante testen

In dit artikel : XPENG, XPENG G6

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker