Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Dacia Logan 1.4 & Suzuki Alto 1.0 : Prijsbeesten

Een vijfdeursberline voor minder dan 8.000 euro? Dan kom je uit bij de Dacia Sandero 1.4 of - dankzij de CO2 - korting - kleinere modellen als de Suzuki Alto. Wie biedt het meeste waar voor zijn geld?

Overzicht :

Het Roemeense Dacia, dat in 1998 door Renault werd overgenomen, profileert zich al sinds zijn herlancering in 2004 als een budgetmerk. Eerst gebeurde dat met de Logan, ‘officieel’ de goedkoopste auto op onze markt. In onze contreien is deze klassieke en hoekige vierdeurs met afzonderlijke koffer echter weinig geliefd, in die mate zelfs dat op het moment van onze test geen exemplaar beschikbaar was in het testwagenpark. Vandaar onze keuze voor de knappere en praktisch beter doordachte Sandero, een vijfdeurs die verkrijgbaar is met vier verschillende motoren. De basisversie met 1,4-liter op benzine kost 7.950 euro en is daarmee slechts 450 euro duurder dan de technisch identieke Logan. Dacia slaagt erin om de prijs te drukken door bestaande Renault-componenten, zoals de aandrijflijn en de ophanging, opnieuw te gebruiken. Verder wordt bespaard door de lage lonen in Roemenië en het feit dat de Sandero eenvoudig gebouwd is en technische hoogstandjes aan zich laat voorbijgaan.

Suzuki, bij uitstek een specialist in kleine auto’s, is ook niet aan zijn proefstuk in deze prijscategorie. De Alto is al sinds de lancering van de allereerste generatie in 1979 een scherp geprijsd autootje, ontwikkeld voor basisvervoer. De nieuwe versie, ondertussen al de zevende generatie, debuteerde begin 2009 en overtreft qua verkoop alle verwachtingen. Zijn design valt in de smaak en ook zijn prijs is een ware meevaller, want door zijn lage CO2-uitstoot heeft hij recht op een ecokorting van vijftien procent, waardoor zijn basisprijs terugloopt van 8.699 euro naar 7.564 euro. De Alto en Sandero horen in de praktijk dus thuis in dezelfde prijscategorie en hebben beide een vijfdeurskoetswerk, maar ze verschillen wel behoorlijk qua formaat. Met zijn totale lengte van 3,50 meter is de Suzuki een kleine stadswagen, terwijl de Dacia, die 4,02 meter meet, een middenklasser mag worden genoemd.

In dit artikel : Dacia, Dacia Logan , Suzuki, Suzuki Alto

NIEUWSBRIEF

Verkoop uw auto vandaag