De legendarische Rally van Monte Carlo, die in 1911 in het leven werd geroepen om de Europese jetset naar de Côte d’Azur te lokken, is na bijna honderd jaar nog altijd een baken in de autosport. Dat komt vooral doordat de autosportwedstrijd tot de moeilijkste in zijn soort behoort: aangezien ze in het putje van de winter wordt georganiseerd, vergt deze proef de grootste vaardigheid van de rijders om de bruusk veranderende omstandigheden de baas te kunnen: sneeuw en ijzel op de cols, droog asfalt in de valleien. Wij kozen precies dit verraderlijke – maar ook meeslepende – terrein uit om de nieuwe Focus RS te confronteren met zijn gelegenheidsrivalen, de Mitsubishi Lancer Evolution en de Subaru Impreza WRX STi. Een strijd op het scherp van de snee, die des te spannender is omdat de Ford zich – net als zijn voorganger trouwens – onderscheidt van zijn Japanse rivalen (die als technische homologatiebasis dienen voor raceauto’s) door enkel een beroep te doen op zijn voortrein om het vermogen (305 pk) van zijn drukgevoede motor door te geven. Als scherprechter kozen we een van de meest fantastische pretauto’s van het moment: de Porsche Cayman S, die kan rekenen op de nieuwe zescilinder-boxer, opgevoerd tot 320 pk.
In dit artikel : Subaru, Subaru Impreza , Mitsubishi, Mitsubishi Lancer Evolution , Porsche, Porsche Cayman , Ford, Ford Focus