Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Aston Martin Vantage vs 3 sportieve GT’s

Ons verdict

De Jaguar F-Type SVR eindigt laatste in deze test. De Brit bezit wel een ongelofelijk vermogen om comfort te verzoenen met prestaties, maar we hadden er misschien net iets meer van verwacht: zijn bedieningsorganen zijn niet perfect en zijn karakter is een tikkeltje te timide. Twee minpuntjes die echter al gauw vergeven zijn wanneer je zonder al te veel nadenken kilometers moet afmalen. Daarboven eindigen twee modellen ex-aequo tweede. Om te beginnen is er de AMG GT S, die het zilver vooral dankt aan zijn originaliteit, zoals altijd bij Mercedes aangevuld met een flinke dosis verfijning. Zonder te mikken op efficiëntie ten koste van alles positioneert de AMG GT zich intelligent als hét model dat sterke sensaties verschaft. Alles bij elkaar genomen een erg geslaagd geheel. Naast de AMG vinden we de Aston Martin. Om eerlijk te zijn: die zilveren medaille doet het karakter dat de nieuwe Vantage vandaag tentoonspreidt, oneer aan. Want het is lang geleden dat we nog eens zoveel plezier beleefden aan het stuur van een Aston. Evenwicht, nauwkeurigheid, een amusant aandrijfgeheel en een indrukwekkende soundtrack: echt alle ingrediënten zijn aanwezig, en ondanks enkele details die nog wat finetuning vergen (ophanging, afwerking), knoopt de Vantage opnieuw aan bij de genen van een echt sportieve coupé. Toch volstaat dat niet om de 911 te onttronen. Toegegeven, de keuze voor de GT3 met Touring Package was misschien een tikkeltje wreed voor de Aston Martin, in die zin dat deze specifieke versie van de Duitser net als roeping heeft – nog meer dan de andere versies van de 911 – om de beste dynamische en sportieve balans van het 911-gamma te bieden. In dat kader is de naam ‘Touring’ misschien wat misleidend: op de weg is de Porsche lawaaieriger dan zijn gelegenheidsrivalen en veel minder zacht voor je onderrug. Kortom, als GT is hij toch een tikkeltje masochistisch. De pseudo-GT uit Zuffenhausen is zeker niet de makkelijkste om dagdagelijks mee te leven, maar telkens als we achter zijn stuur kropen tijdens deze test, wist hij ons bijna letterlijk te betoveren.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker