Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 204, Porsche Cayenne Diesel 211, Range Rover Sport TDV6 211, Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 190, BMW X5 30d 211 en Mercedes ML 250 BlueTec : Less is more?

Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 204, Porsche Cayenne Diesel 211, Range Rover Sport TDV6 211, Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 190, BMW X5 30d 211 en Mercedes ML 250 BlueTec : Less is more? #1
Ons verdict

De grote vraag van deze zeskamp was of Mercedes niet een stapje te ver is gegaan met downsizen door de 250 BlueTec onder de motorkap van de grote ML te lepelen. Het antwoord is ‘nee’, want deze viercilinder heeft alle kwaliteiten van een zescilinder, zowel op het vlak van pure prestaties als op dat van rijplezier. En dat is goed nieuws, al kunnen we niet anders dan teleurgesteld zijn door de reële verbruikscijfers, die wat hoger zijn dan verwacht. Daarom, maar ook omdat hij erg duur is, verdient de ML 250 BlueTec pas de derde plaats van het klassement, ondanks een waaier aan nochtans erg uiteenlopende kwaliteiten, op vlakken zoals comfort, geluiddemping, binnenruimte of rijplezier. De grote overwinnaar van deze zeskamp is de Touareg, die zich in alle discretie naar de eerste plaats wurmt door zijn coherente en veelzijdige karakter. Hij is doordacht en laat niets aan het toeval over, noch qua comfort of uitrustingsmogelijkheden, noch op het vlak van weg- of terreinkwaliteiten. Zelfs zijn gedowntunede V6 TDI overtuigt. De tweede plaats in het klassement gaat naar de X5. Die is duurder, maar verschaft nog altijd heel wat rijplezier en kan tot zeven zitplaatsen bieden. De Cayenne, die zijn afkomst eert met een opmerkelijk prestatieniveau en rijplezier, strandt op de vierde plek, als gevolg van zijn buitensporige prijs (hij is 10.000 euro duurder dan de Touareg). De update van de Range Rover Sport is overtuigend, vooral door de introductie van de achttrapsautomaat, die de CO2- uitstoot doet dalen en tegelijk het prestatieniveau opkrikt. Maar hoewel de Engelsman vooruitgang boekte, blijft hij jammer genoeg even zwaar (maar liefst 2.610 kilo), en dat weegt nog altijd op het verbruik of de dynamische aspecten. Gelukkig speelt de verhouding prijs-uitrusting in zijn voordeel... Die kwaliteit kunnen we ook toeschrijven aan de erg mooie Grand Cherokee. Toch moet de Jeep het onderspit delven als gevolg van zijn minder goede dynamische kwaliteiten, zijn niet perfecte afwerking en vooral zijn automaat met slechts vijf verhoudingen, die de nieuwe V6 versmacht...

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDi 204 17,00 16,00 16,00 14,00 16,20
2. BMW X5 xDrive30d 211 17,00 18,00 17,00 12,00 16,00
3. Mercedes-Benz M-Klasse ML 250 BlueTEC 18,00 17,00 16,00 12,00 15,80
4. Porsche Cayenne 3.0 V6 TDI 211 16,00 18,00 18,00 10,00 15,20
5. Land Rover Range Rover Sport TdV6 CommandShift SE 14,00 16,00 14,00 16,00 14,40
6. Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD 190 Limited 14,00 10,00 10,00 16,00 13,00

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars