Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Cadillac CTS-V : Rolling thunder

De grootste Cadillac-berline die we in Europa kennen, is de CTS. Die is er nu ook in supersportieve uitvoering, bij het Amerikaanse luxemerk steevast aangeduid door het aanhangsel V.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Ook interessant: eerste test van de Cadillac ATS-V

 

De derde generatie van de CTS maakte zo’n anderhalf jaar geleden schoorvoetend zijn opwachting op het Oude Continent. Zeggen dat hij zijn intrede heeft gedaan met ’pomp and circumstances’, zou een grove overdrijving zijn: om allerlei redenen leidt de CTS bij ons een bestaan in de marge. In zijn zoveelste poging om voet aan de grond te krijgen in Europa wil Cadillac nu nog maar eens een nieuw modellenoffensief inzetten. Speerpunten daarvoor zijn de zogenoemde V-modellen, wat bij GM’s luxedochter staat voor (high) performance. En naar goede Amerikaanse gewoonte wordt daarbij niet op een pk’tje gekeken.

  • Exclusiviteit
  • Oerkracht
  • Rijsensaties
  • Hoog verbruik
  • Rijgedrag vergt concertratie
  • Fiscaal afgestraft, zeker in Vlaanderen

Terwijl de Amerikaanse constructeurs ook al hun toevlucht nemen tot downsizing – de normale CTS is bij ons bijvoorbeeld alleen nog met een drukgevoede tweeliter-viercilinder te verkrijgen – kan het bij de Amerikanen haast niet anders dan dat de ouwe, getrouwe V8 wordt opgediept als je het over sportieve topmodellen hebt. Voor de derde generatie van deze CTS-V werden dan maar ineens de grote middelen bovengehaald: onder de gewelfde  kap (overlangs voorin) zit niets meer of niet minder dan de motor van de huidige Corvette Z06, een (via compressor) drukgevulde achtcilinder van zomaar eventjes 6,2 liter en 649 pk, om van het koppel van 855 Nm nog maar te zwijgen. 

Niet te verwonderen dat Cadillac een topsnelheid van 320 km/h opgeeft – geen valse schroom hier, zoals bij de tot 250 km/h beperkte rivalen – en een optrektijd tot 100 km/h in… 3,7 seconden. Dat deze leeg toch zo’n 1,9 ton zware berline een stevige slok lust, bewijst het gemiddelde normverbruik van 13,0 l/100 km of een CO2-uitstoot van 298 g/km.

In dit artikel : Cadillac, Cadillac CTS

Geschreven door op