Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Volkswagen ID.Polo "Covered" (2026) - zo rijdt de elektrische VW Polo

Geschreven door Laurent Blairon op

Volkswagen peaufine les derniers réglages de sa nouvelle Polo 100 % électrique. Le Moniteur Automobile a pris le volant de prototypes quasi définitifs, mais encore camouflés.

2026 wordt een sleuteljaar voor de Volkswagen-groep. Met de ID. Polo trapt het VW-concern een EV-offensief af dat vier compacte modellen zal tellen. Dan hebben we het naast de ID. Polo over de VW ID. Cross, over de Cupra Raval en de Skoda Epiq. En die moeten ook de particuliere koper in een elektrische auto krijgen.

Op de officiële voorstelling van de Volkswagen ID. Polo blijft het wachten tot 29 april 2026, toch kon AutoGids reeds testrijden met een nagenoeg productierijp prototype met gecamoufleerd koetswerk en verborgen dashboard. Deze Covered-Volkswagen zal wel te bewonderen zijn op het Autosalon van Brussel, net zoals de ID. Every1 Concept en de ID. Cross Concept).

Design VW ID. Polo "Covered"

Herkenbaarheid. Ook een elektrische Volkswagen moet meteen herkenbaar zijn als een Volkswagen. Geen puur generische ID-typebenaming meer, voortaan wordt het voorvoegsel gecombineerd met een historische naam. ID. Polo dus, niet ID. 2. En ook het design oogt geruststellend, want door de camouflagetape zie je de vertrouwde contouren van een typische VW-ontwerp. 

Design VW ID. Polo "Covered"

Bij Volkswagen omschrijven ze het lijnenspel van de VW ID. Polo als "Pure Positive". Designchef Andreas Mindt heeft het over eenvoudige, maar heldere en evenwichtige lijnen. Zonder franjes of stilistische probeersels, de sobere uitstraling dient om zich in de gunst van een zo groot mogelijk publiek te rijden.

Afmetingen VW ID. Polo "Covered"

De elektrische ID. Polo heeft zowat dezelfde proporties als zijn conventioneel aangedreven voorganger. Het koetswerk is 4,01 meter lang en 1,82 meter breed, zowat de afmetingen van de huidige VW Polo. Maar de hoogte neemt wel toe van 1,45 naar 1,53 meter. Samen met de grotere wielbasis moet dat in extra interieurruimte resulteren.

Afmetingen VW ID. Polo "Covered"

Het koffervolume neemt met 24% toe en bedraagt nu 351 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 1.243 liter tot je beschikking. Om het energieverbruik en dus het rijbereik te optimaliseren, heeft Volkswagen hard aan de aerodynamica van de VW ID. Polo gewerkt. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 als puik resultaat.

Aandrijving VW ID. Polo "Covered"

Volkswagen zet de ID. Polo op het nieuwe MEB+, een voorwielaangedreven EV-platform dat de nieuwe, in China ontwikkelde APP290-elektromotor huisvest. Deze module belooft een verhoogde efficiëntie, een nauwkeurigere vermogensafgifte en een verfijndere energierecuperatie.

Rijbereik VW ID. Polo "Covered"

Bij de lancering in de herfst van 2026 zal het gamma van de VW ID. Polo drie voorwielaangedreven versies tellen, met respectievelijk 85 kW/116 pk, 99 kW/135 pk en 155 kW/211 pk. Later vervoegt een nog krachtigere GTI-versie van de elektrische Polo het aanbod.

Batterij, laadkenmerken en rijbereik VW ID. Polo "Covered"

De instapversies van de VW ID. Polo maken gebruik van een LFP-batterij van 37 kWh die kan snelladen aan maximum 90 kW, de sterkere varianten krijgen een NMC-accupakket van 52 kWh. Die kan snelladen aan maximum 130 kW en belooft een WLTP-rijbereik van ongeveer 450 kilometer. Het is die voorlopige topversie van 155 kW die we ook kunnen testrijden.

Rijden VW ID. Polo "Covered"

Het gecamoufleerde prototype dat we aan de tand kunnen voelen, rijdt als een echte Volkswagen. De meteen erg Duits aanvoelende onderstel krijgt een opvallend volwassen kalibratie, waardoor je de indruk krijgt met een grotere wagen onderweg te zijn. In tegenstelling tot de eerste ID-creaties heeft Wolfsburg hier wel aandacht gehad voor het veercomfort - zelfs met de 19-duimers die onder onze testwagen lagen.

Rijden VW ID. Polo "Covered"

De VW ID. Polo zet 1.515 kilogram op de weegschaal, een massa die ook bij het betere werk goed onder controle gehouden wordt. De ophanging combineert MacPherson-veerpoten vooraan met een semi-onafhankelijke as achteraan, een combinatie die voor een stabiel en voorspelbaar weggedrag zorgt. Vlot en dynamisch, maar nooit speels noch sportief.

Prijzen VW ID. Polo "Covered"

Voor VW-invoerder D'Ieteren is het nog te vroeg om een Belgische prijskaartje aan de nieuwe Volkswagen ID. Polo te hangen, al bevestigt de thuisbasis een startprijs die onder de 20.000 euro zal liggen.

(Voorlopige) conclusie VW ID. Polo "Covered"

Hoewel het ID-gamma het commercieel niet slecht doet, blijven de elektrische modellen onder de aanvankelijke verwachtingen steken. Nu lijkt de timing wel helemaal goed te zitten, zodat de VW ID. Polo in de succesvole sporen van zijn voorgangers moet kunnen rijden.

Volkswagen huldigt zijn degelijke, wat saaie imago met de elektrische Polo, die een veilige en veelzijdige stadswagen wil zijn. Met een sobere uitstraling, met een kwalitatieve afwerking en een volwassen rijgedrag. En dat zou wel eens de juiste aanpak kunnen zijn in het steeds drukker bevolket segment van de elektrische stadswagens.

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

Tests

Onze tests