Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Land Rover Defender 90?

Geschreven door Laurent Blairon op

AutoGids-redacteur Laurent Blairon heeft de korte koetswerkvarianten van de Land Rover Defender altijd het leukst gevonden. Wat vindt hij leuk en wat jammer aan de moderne interpretatie van de legendarische terreinwagen?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Wat me meteen aanspreekt als ik de Land Rover Defender 90 zie rijden, is zijn onconventionele karakter. En dat wordt enkel versterkt door zijn unieke positionering, nu noch Mercedes noch Toyota nog korte koetswerkvarianten van respectievelijk de G-Klasse en de Land Cruiser produceren. Ik vind hem er krachtiger, zelfs beter uitzien dan de nieuwe Range Rover. De designers zijn niet over een nachtje ijs gegaan bij het ontwerpen van de nieuwe Defender, maar hun wikken en wegen heeft wel een geweldig gelijnde Land Rover opgeleverd.

Leuk?

De Land Rover Defender 90 is de korte versie. En neem dat gerust letterlijk, want het koetswerk meet slechts 4,32 meter - toch als je het op de achterklep bevestigde reservewiel niet mee in rekening brengt. Binnenin blijft er meer dan ruimte genoeg om vier of zelfs vijf volwassenen in alle comfort van hier naar het andere eind van de wereld te vervoeren. Want achterin is er meer dan voldoende bewegingsruimte voor zowel je knieën als je schouders of je hoofd. 

Gebouwd zoals een bulldog, toch vind ik de Land Rover Defender 90 best dynamisch rijden. De luchtvering zorgt voor een fluwelen rit, terwijl de adaptieve demping de koetswerkbewegingen aardig onder controle houdt. En als je dan toch een keertje ingehaald wordt door je eigen enthousiasme, dan zet de elektronica de scheve situatie snel en daadkrachtig weer recht. Want de fysica kent zijn grenzen, wat meteen verklaart waarom de maximumsnelheid van de Defender 90 elektronisch beperkt werd tot 175 km/u. Meer dan snel genoeg, me dunkt.

Hoewel de geluidsisolatie uitstekend is, hoor je het statige gebrom van de 200 pk krachtige dieselmotor. Een aangenaam geluid dat perfect past bij het kalme, maar vastberaden temperament van de Land Rover Defender. Zelfs het brandstofverbruik vind ik aanvaardbaar, hoewel de dorst naar benzine moeilijk onder de 9 liter per 100 kilometer te houden is. Vergeet niet dat zelfs de korte 90 2,4 ton op de weegschaal zet en over de luchtweerstandscoëfficiënt van een flatgebouw beschikt.

Het blijft bovendien een echte terreinwagen, die gaat waar de meeste SUV's noodgedwongen blijven staan. Maar ook in de stadsjungle trekt de Land Rover Defender 90 uitstekend zijn plan, want dankzij zijn korte wielbasis en hoge zitpositie kan je het koetswerk mooi inschatten. Weet alleen dat de meeste parkeerplaatsen te smal zijn voor deze kloeke off-roader.

Land Rover Defender 90 D200 - blogtest AutoGids

Jammer?

Alles ging net zo goed, is was bijna verliefd geworden op de Land Rover Defender 90. En toen trok ik de kofferklep open, die belachelijk klein is en praktisch onbruikbaar blijkt. Jawel, je kan de rugleuning van de achterbank neerplooien voor wat extra laadvolume, maar de vloer is allesbehalve vlak en de hoge drempel maakt van zowel laden als lossen een hele uitdaging. En dan heb ik het geeneens over dat onhandige reservewiel dat aan die achterklep hangt...

En dan had ik het kostenplaatje geeneens bekeken. Want wat is zo'n Land Rover Defender duur, zelfs die korte 90 met bescheiden D200-motorisatie. Mijn testexemplaar, weliswaar uitgerust met zo'n 15.000 euro aan opties, tikte af op liefst 75.000 euro! Een 10-tal jaar geleden had je nog een basis-Defender voor eenderde van die prijs. En dat moet pikken als je een jonge houthakker of beginnende aannemer in bijvoorbeeld de tuinsector bent, voor wie dit type voertuig toch uitermate geschikt zou moeten zijn. Het is een beetje een rijkeluisauto geworden, vrees ik.

Hij kan het nog steeds, maar wie durft de Land Rover Defender 90 nog echt in te zetten waarvoor hij destijds ontwikkeld werd? Dit werkpaard wordt anno 2022 vooral gebruikt om te paraderen, want wie durft nog het risico nemen het koetswerk te bekrassen bij het ploeteren door het onverhard? 

Land Rover Defender 90 D200 - blogtest AutoGids

Dus?

Na een weekje testrijden met de Land Rover Defender 90 mag ik niet liegen: ik heb de vorige generatie geen seconde gemist. Die was traag, oncomfortabel en onveilig, opmerkingen die je niet langer kan maken over de moderne Defender. Maar die evolutie heeft wel een prijs, want deze terreinwagen gedraagt zich doorgaans als een modieuze SUV. Nu maakt zijn karakter veel goed, met een onversneden drang naar avontuur die geaccentueerd wordt door de dieselende 3 liter-zescilindermotor. Het ding is duur, maar elke cent waard.

In dit artikel : Land Rover, Land Rover Defender

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker