Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Lexus UX 250h (2023) - facelift getest

Geschreven door Dieter Quartier op

De Lexus UX heeft een facelift gekregen. AutoGids doet de test met de hybride 250h.

42.330 €

Concept

Toen de UX in 2019 de excentrieke CT kwam aflossen in Lexus’ middenklassegamma, bestond zijn voornaamste taak erin een breder en jonger publiek aan te trekken. Hij mikte met zijn coupé-cross-overconcept eerder op de stijlzoeker dan op de huisvader of -moeder, getuige de knusse in plaats van volume-geoptimaliseerde binnenruimte. Ook het rijgedrag en de zithouding waren eerder hatchbackachtig dan uitgesproken SUV.

De facelift van de Lexus UX tornt niet aan die basisprincipes. Meer nog, je moet aan de buitenkant al heel erg je best doen om de verschillen te spotten.

Aan de binnenzijde ligt dat anders, want daar trekt het sterk verbeterde multimediasysteem van de vernieuwde Lexus UX meteen de aandacht. Het display staat ook 143 millimeter dichter bij de bestuurder. De reden daarvoor is eenvoudig: Lexus is gezwicht voor de negatieve klantenfeedback op de trackpad en heeft die interface op de middenconsole ingeruild voor aanraakschermtechnologie. Het nieuwe systeem biedt een snellere respons, een intuïtievere bediening en meer functionaliteit. Je kunt het interieur voortaan ook voorverwarmen via een nieuwe Lexus-app.

Review Lexus UX Hybrid 2023

Rijgedrag

Verder valt het op hoe verzorgd de afwerking en de materialen zijn, zowel visueel als tactiel. Ook het compacte stuurwiel ligt prettig in de hand en geeft voldoende feedback. De hybride aandrijfgroep van de vierde generatie bleef onveranderd en wordt nog altijd gevormd door een 156 pk sterke tweeliter-viercilinder en een elektromotor van 80 kW/109 pk. Samen kunnen ze maximaal 184 pk op de voorwielen loslaten via de vertrouwde e-CVT-transmissie, die werkt via een planeetwielstelsel.

Die architectuur jaagt de verbrandingsmotor van de Lexus UX 250h nog altijd hoog in de toeren als je vlot wilt optrekken. Eens op kruissnelheid wordt de vierpitter te slapen gelegd en keert de rust in het interieur weer. Prettig of sportief kun je dit aandrijfconcept niet noemen, maar de energetische deugdelijkheid ervan is buiten kijf. Die relatieve zuinigheid kan op termijn misschien de aankoopprijs van de auto enigszins compenseren, want die is erg ambitieus.

Review Lexus UX Hybrid 2023

Verdict

De Lexus UX 250h blijft een buitenbeentje. Door zijn beperkte binnenruimte schiet hij nog steeds tekort als gezinswagen, maar de immer geconnecteerde en stijlbewuste yup weet hij allicht des te meer te verleiden.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Dieter Quartier (@dieterquartier)

  • Algemene kwaliteit en afwerking
  • Verbeterd infotainment
  • Hybride aandrijving is erg zuinig
  • Beperkt plaatsaanbod
  • Erg stevige prijzen
  • Zowat onzichtbare facelift

In dit artikel : Lexus, Lexus UX

Freelance

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker