Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / EuroNCAP-tests: rijhulpsystemen domineren

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-04-2015

De Fiat 500X, Mazda 2, Renault Espace en Suzuki Vitara ondergingen de botsproeven van EuroNCAP. Ze komen er allemaal goed uit, met vier sterren voor de eerste twee en zelfs vijf voor de Renault en de Suzuki.

De jongste reeks crash- en veiligheidstests van EuroNCAP werd gewijd aan de Fiat 500X, Mazda 2, Renault Espace en Suzuki Vitara. De Fiat en de Mazda kregen vier sterren op vijf, boven de Renault en de Suzuki blinkt het maximum van vijf sterren. Al moet het klassement worden genuanceerd. De nieuwe testmethode van 2015 legt namelijk sterk de nadruk op elektronische rijhulpmiddelen, zodat zelfs auto's worden afgestraft die hun inzittenden of zwakke weggebruikers nochtans goed beschermen.

Zo heeft de Mazda 2 slechts recht op vier sterren, terwijl de kleine Japanner toch een erg mooie score haalt voor de bescherming van volwassenen (82 procent) en voetgangers (84 procent), terwijl hij voor die van kinderen 78 procent haalt. Hij wordt daarentegen net zoals de Fiat 500X naar beneden gehaald door zijn score van 'slechts' 64 procent op het onderdeel van de actieve veiligheid. Ook de Italiaanse SUV trekt zich voor de rest aardig uit de slag, met 86, 85 en 74 procent voor de bescherming van respectievelijk volwassenen, kinderen en voetgangers. Dat toont duidelijk aan dat de EuroNCAP steeds meer belang hecht aan rijhulpsystemen die botsingen helpen vermijden.

Die visie wordt bevestigd door de Renault Espace, die de hoogste score hier haalt voor zijn rijhulpsystemen met 80 procent. Dat helpt hem aan zijn vijf sterren, ondanks het feit dat hij voor de bescherming van volwassenen minder goed scoort dan de modellen die maar vier sterren kregen, met 82 procent. Hij haalt zelfs maar 70 procent voor de bescherming van voetgangers, de slechtste score in dit peloton. De Franse crossover zet daarentegen wel een briljante 89 procent neer voor de bescherming van kinderen aan boord (beste punten hier). De Suzuki Vitara van zijn kant haalt voor alle onderdelen bovengemiddelde punten: 89 procent voor de bescherming van volwassenen (de beste score hier), 85 procent voor die van kinderen, 76 voor zijn voetgangervriendelijkheid en 75 procent voor de rijhulpsystemen.

Gedetailleerde testverslagen vindt u opde officiële website van de EuroNCAP.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten