Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

Ontdek ons 'salonspecial' abonnementenaanbod: tot -50% korting

let's go!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid: De verzoener

Renault voorziet ook de Captur van zijn E-Tech-technologie. Zij het dat de Fransen voor hun B-segment-SUV opteren voor het plug-insysteem van de Mégane, in plaats van voor de gewone hybrideaandrijving van de Clio. Of dat dan de juiste keuze is?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het begon met een ingenieur die een gek idee tijdens zijn vakantie vormgaf in Lego. Zo verkoopt Renault alleszins het ontstaan van zijn ietwat aparte E-Tech-hybrideaandrijving. Romantiek als kruiding voor de ongetwijfeld wat conventionelere ontwikkelingsrealiteit. Al doet het in essentie niets af aan de genialiteit die achter het E-Tech-werkingsprincipe schuilt. Een modulaire opbouw waarbij de elektrische aandrijving de hoofdrol krijgt toebedeeld, samen met de versnellingsbak met klauwkoppelingen. Een apart stukje techniek dat makkelijk binnen de verschillende platformen van het merk past. Waardoor dus zowel de Clio als de Mégane te bestellen zijn in een E-Tech-configuratie. Met dat verschil dat die eerste, in tegenstelling tot de Mégane, het moet rooien met een kleiner en niet aan het stopcontact bij te laden batterijpakket. Een opzienbarende vaststelling omdat de Captur, die nochtans op hetzelfde CMF-B-platform staat als de Clio, wél die plug-infaciliteiten krijgt. Er mag dus gerust gesteld worden dat de cross-over in zijn geheel hybridiseert door een brug te slaan tussen het B- en C-segment. Of het ook het ideale compromis is, zal moeten blijken. Maar in een poging die twee werelden met elkaar te verzoenen is deze Captur sowieso al de interessantste E-Tech van het moment.

INTERIEUR

Binnenruimte                                   15,00

Rijhouding                                       15,00

Koffervolume                                   14,00

Opbergvakken                                 15,00

Afwerking/Kwaliteitsindruk               15,00

Gemiddelde/20                           14,80

TECHNOLOGIE

Algemene ergonomie                        13,00

Kwaliteit navigatie                             14,00

Niveau connectiviteit                         14,00

Standaardveiligheidsuitrusting          15,00

Klimaatregeling                                 14,00

Gemiddelde/20                            14,00

RIJGEDRAG

Zitcomfort                                         15,00

Ophangingscomfort                          14,00

Wegligging                                        13,00

Geluiddemping                                 14,00

Samenspel motorversnellingsbak    13,00

Gemiddelde/20                            13,80

BUDGET

Basisprijs                                          13,00

Verhouding prijsuitrusting testauto   15,00

Testverbruik                                      15,00

Belastingen                                       18,00

Waarborg & uitbreidingen                 15,00

Gemiddelde/20                            15,20

Algemeen gemiddelde: 14,45

 

Conclusie

Het theoretische gedachtengoed achter de E-Tech-formule is ronduit geniaal. Alleen had Renault zich misschien iets meer tijd moeten gunnen bij de praktische uitwerking ervan. De overgangen tussen de verschillende motoren verloopt namelijk niet zo naadloos als de Fransen beweren. Dat gezegd zijnde komt de Captur wel zijn ecologische belofte na, waarbij net die voorgenoemde wisselwerking ervoor zorgt dat een zo groot mogelijke efficiëntie gehaald wordt met zowel de verbrandings- als de elektromotor. Rest natuurlijk de vraag hoe zwaar dat argument zal doorwegen in een segment waar de aankoopprijs nog altijd een meer dan bepalende factor is… 

Voor

  • Geniale hybrideconstructie
  • Gehaalde efficiëntie
  • Ruim en luxueus

Tegen

  • Overgangen niet naadloos
  • Meergewicht laat zich voelen
  • Hoge prijs

In dit artikel : Renault, Renault Captur

Journalist AutoGids/AutoWereld