Vergelijkende tests
Hybride stadsauto's : Diversifiëring

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Het begon met een ingenieur die een gek idee tijdens zijn vakantie vormgaf in Lego. Zo verkoopt Renault alleszins het ontstaan van zijn ietwat aparte E-Tech-hybrideaandrijving. Romantiek als kruiding voor de ongetwijfeld wat conventionelere ontwikkelingsrealiteit. Al doet het in essentie niets af aan de genialiteit die achter het E-Tech-werkingsprincipe schuilt. Een modulaire opbouw waarbij de elektrische aandrijving de hoofdrol krijgt toebedeeld, samen met de versnellingsbak met klauwkoppelingen. Een apart stukje techniek dat makkelijk binnen de verschillende platformen van het merk past. Waardoor dus zowel de Clio als de Mégane te bestellen zijn in een E-Tech-configuratie. Met dat verschil dat die eerste, in tegenstelling tot de Mégane, het moet rooien met een kleiner en niet aan het stopcontact bij te laden batterijpakket. Een opzienbarende vaststelling omdat de Captur, die nochtans op hetzelfde CMF-B-platform staat als de Clio, wél die plug-infaciliteiten krijgt. Er mag dus gerust gesteld worden dat de cross-over in zijn geheel hybridiseert door een brug te slaan tussen het B- en C-segment. Of het ook het ideale compromis is, zal moeten blijken. Maar in een poging die twee werelden met elkaar te verzoenen is deze Captur sowieso al de interessantste E-Tech van het moment.
Binnenruimte 15,00
Rijhouding 15,00
Koffervolume 14,00
Opbergvakken 15,00
Afwerking/Kwaliteitsindruk 15,00
Algemene ergonomie 13,00
Kwaliteit navigatie 14,00
Niveau connectiviteit 14,00
Standaardveiligheidsuitrusting 15,00
Klimaatregeling 14,00
Zitcomfort 15,00
Ophangingscomfort 14,00
Wegligging 13,00
Geluiddemping 14,00
Samenspel motorversnellingsbak 13,00
Basisprijs 13,00
Verhouding prijsuitrusting testauto 15,00
Testverbruik 15,00
Belastingen 18,00
Waarborg & uitbreidingen 15,00
Het theoretische gedachtengoed achter de E-Tech-formule is ronduit geniaal. Alleen had Renault zich misschien iets meer tijd moeten gunnen bij de praktische uitwerking ervan. De overgangen tussen de verschillende motoren verloopt namelijk niet zo naadloos als de Fransen beweren. Dat gezegd zijnde komt de Captur wel zijn ecologische belofte na, waarbij net die voorgenoemde wisselwerking ervoor zorgt dat een zo groot mogelijke efficiëntie gehaald wordt met zowel de verbrandings- als de elektromotor. Rest natuurlijk de vraag hoe zwaar dat argument zal doorwegen in een segment waar de aankoopprijs nog altijd een meer dan bepalende factor is…
In dit artikel : Renault, Renault Captur