Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla: een tweede fabriek in China?

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-02-2022

Na de opening van een eerste fabriek in Shanghai in 2019, zou Tesla in China een tweede Gigafactory willen bouwen. Dit om beter te kunnen voldoen aan de groeiende vraag, zowel in China als daarbuiten.

Tesla leverde 936.000 voertuigen af in 2021 en mikt op meer dan een miljoen verkochte exemplaren in 2022. Het uiteindelijke doel is het Duitse premiumtrio, waarvan Audi met 1,8 miljoen verkochte auto's per jaar vóór de COVID-19-crisis nog steeds het "minst succesvolle" is, de loef af te steken. Gezien de vooruitgang die de Amerikaanse constructeur in 2021 boekte, zou die passeerbeweging binnen afzienbare tijd ingezet en afgerond moeten zijn.

>> Lees ook – Tesla naar 1 miljoen verkochte voertuigen in 2022?

Als de productie de bestellingen kan volgen, tenminste. De bouw van de Gigafactory in Gruenheide bij Berlijn (Duitsland) wordt alsmaar uitgesteld, terwijl er ondertussen al geruchten gaan dat de stekker er zelfs helemaal uitgetrokken zou worden.

Drukkingsmiddel?

Volgens sommige bronnen zou Tesla daarom een tweede site in China willen bouwen. Een Gigafactory die de Amerikanen graag in de buurt van de al in Shanghai gevestigde faciliteit hadden neergezet. Deze laatste produceerde in 2021 484.310 Tesla's, oftewel meer dan 50% van de wereldwijde productie van de fabrikant.

Die Shanghai-fabriek is trouwens nog niet volledig operationeel.  Wanneer dat wel het geval is, zal deze tot 1,1 miljoen auto's kunnen produceren. Met de bijkomende Gigafactory zou Tesla's productiecapaciteit in China de 2 miljoen voertuigen bereiken of zelfs overschrijden. Dat is meer dan bijvoorbeeld Toyota, dat in 2021 1,6 miljoen auto's in China produceerde.

Nu, veel meer dan geruchten zijn het voorlopig niet. Het 'nieuws' zou dus best wel eens verspreid kunnen zijn om meer druk uit te oefenen op de Duitse autoriteiten die de exploitatievergunning voor de Gruenheide-fabriek op de lange baan aan het schuiven zijn.

Het is immers een publiek geheim dat Tesla liever zijn productiefaciliteit in Europa zou hebben in plaats van te moeten wachten op de bouw van een gloednieuwe fabriek in China en de beperkingen die die delokalisering met zich mee zou brengen voor de toegang tot Europa en andere internationale markten. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten