Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Alfa Romeo’s eerste SUV stamt alweer uit 2017 en kreeg drie jaar later een update, waarbij hij een groter centraal aanraakscherm kreeg (8,8 duim) en nieuwe rijhulpsystemen. Nog eens een jaar later volgde een facelift die de middelgrote SUV beter doet aansluiten bij de recentere en compactere Tonale. Een volledig nieuwe generatie was aangekondigd voor eind 2025-begin 2026, maar die werd enkele jaren uitgesteld. Achter het stuur van de Stelvio heb je een goed overzicht op het verkeer... tenminste voor je, want zijn coupéachtige lijnen hinderen het zicht naar achteren. Achterin is de beenruimte allesbehalve uitzonderlijk, en de middelste plaats op de achterbank is ronduit oncomfortabel. De koffer daarentegen valt ruim uit voor een gestileerde SUV. Op het vlak van infotainment en technologie hinkt de Stelvio achterop.
De Stelvio doet het nog steeds uitstekend bij het betere bochtenwerk. Met dank aan een schokdemping die het koetswerk mooi vlak houdt, en een direct (zij het niet bijster nauwkeurig) stuur. En het beste van al: ondanks die dynamische inborst blijft ook het comfort overeind. Het motorpalet is echter beperkt én gedateerd: klanten kunnen enkel
nog kiezen tussen twee varianten van de 2.2-diesel (160 en 210 pk) of de spectaculaire
Quadrifoglio-variant met 520 pk.
De Stelvio kan nog altijd prat gaan op een erg geslaagde look en een bijzonder vermakelijk rijgedrag. Bovendien kan deze Italiaan terugvallen op een interessantere verhouding prijs-uitrusting dan zijn Duitse concurrenten. Hij wordt echter wel een dagje ouder, terwijl zijn opvolger op zich laat wachten. Bovendien is zijn motoraanbod niet meer aangepast aan de noden van de markt.
| Prijs | CO2 | |
|---|---|---|
| Diesel | 56.200 tot 71.700 € | 145 tot 168 g/km (WLTP) |
| Benzine | 63.700 tot 110.450 € | 189 tot 267 g/km (WLTP) |