Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 760 Li: Twee gezichten

De BMW 7-Reeks krijgt weer een V12. En voor het eerst krijgt die een M Performance-afgeleide, om het speelveld niet langer aan Mercedes-AMG te laten.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het concept

Voor wat V12-motoren betreft, is BMW niet bepaald aan zijn proefstuk toe. De allereerste V12 in een auto kwam namelijk van de constructeur uit München. Dat was in 1917, met de BMW Brutus, die een vliegtuigmotor aangemeten kreeg van… 47 liter. De 7-Reeks met twaalfcilinder is uiteraard een minder oud verhaal, want deze combinatie bestaat zo’n 30 jaar en begon in 1987. Maar sindsdien is BMW er nooit meer van afgestapt, en dat ondanks de hevige jacht op de CO2-uitstoot van de laatste jaren. Dat komt omdat de klanten ernaar blijven vragen. Sterker nog: ze eisen meer. Ze willen een V12-limousine die niet enkel comfort biedt, maar ook een zekere dynamiek. Vandaar het dubbele aanbod voor de nieuwe 760 Li, die er voor het eerst is in de luxueuze versie Excellence en als ‘M’, met een afstelling van M Performance.

  • Comfort op hoog niveau én reële dynamische capaciteiten
  • Romige maar op wens woeste V12
  • Gebruiksgemak, extreem geruststellend rijgedrag
  • Gebrekkige centreerneiging in Comfort Plus (stuur)
  • Aantal boordfuncties en ergonomie
  • Iets te duidelijk hoorbare V12 in Comfort (M760 Li)

 

Wat er verandert

De M Performance-afstellingen gelden eigenlijk voor beide modellen. Vandaag is het namelijk zo dat dit cliënteel graag zelf eens achter het stuur kruipt om zich uit te leven. De verkoopcijfers van de M-afdeling (+ 9 procent in 2016) tonen die trend trouwens erg goed aan. Visueel zijn de verschillen tussen de twee versies opvallend: de ene gebruikt chroom en vertoont een klassiek en braaf silhouet, terwijl de andere, de M760 Li, zijn tanden laat zien via nieuwe bumpers met meer scherpe randen, grote, open velgen van 20 duim en een spoilertje op de kofferklep.

Technisch gezien kiest de 760 Li enkel voor het beste, terwijl hij kon profiteren van de expertise en de beroepsernst van de M-afdeling om zijn rijgedrag te verzorgen. En laat het duidelijk zijn: de 760 Li Excellence heeft ook recht op alle afstellingen die zijn gedaan door de ingenieurs van M Performance, voor het chassis, de motor, de versnellingsbak en zelfs de banden (enkel Michelin Super Sport). Het enige verschil is dat de motorklank minder wordt versterkt aan boord van de Excellence en dat de snelheidsbegrenzer van de M kan worden opgeschoven van 250 naar 305 km/h.

De V12 is een echt juweeltje en is niet helemaal dezelfde motor als degene die BMW gebruikt bij Rolls-Royce. Enkel het blok werd overgenomen, al de rest is herwerkt om de reactiesnelheid en de prestaties te verbeteren. Zo zijn de drijfstangen, de zuigers en de turbo’s nieuw, net zoals de randorganen (oliepomp, generatoren) of de krukas, die moest worden herwerkt om plaats te maken voor de vierwielaandrijving xDrive. Want dat is een ander kenmerk van deze 760 Li: dat hij voor het eerst (of tegelijk met de nieuwe 5-Reeks) de vierwielaandrijving xDrive kan combineren met het Integral Active Steering, dat de achterwielen laat meesturen. Logischerwijze is ook de ophanging adaptief, zowel via de schokdempers als via de antirolstangen, die bij rechtdoor rijden kunnen worden losgekoppeld om het comfort te verbeteren. In de praktijk kan de bestuurder kiezen uit 5 rijprogramma’s: Comfort, Comfort Plus, Adaptief, Sport of, aan het andere uiterste, Eco-Pro. Zo kan hij aan ieders wensen tegemoetkomen.

Hoe rijdt hij?

De ingenieurs van M Performance mochten dus de afstelling doen voor de 760 Li en deden de moeite om hem – zoals mocht worden verwacht – nieuwe, overbemeten remmen te geven (maar nog geen koolstofkeramische schijven). Wat ons behoorlijk verbaast, is dat je het gegrom van de V12 al van bij het wegrijden vrij goed hoort, terwijl in dit segment doorgaans een hemelse stilte heerst aan boord. Voor wat het waard is: de soundtrack is sterk verschillend van die van een V8, maar is wel erg aangenaam voor het oor. Je kan er zelfs ten volle van genieten in de stand Sport, die de knaldemper omzeilt en het stereosysteem inschakelt om het interieur te vullen met een donker gebrul dat op elegante kracht wijst. In de standen Comfort of Adaptief biedt de M760 Li een koninklijk comfort met een filtering op hoog niveau, zelfs met de sportieve banden op 20-duimvelgen. Je vergeet bijna dat er nog een buitenwereld bestaat. Aan het stuur toont de 7-Reeks zich daarentegen levendig en gretig. Dat ligt uiteraard aan de motor, maar ook aan het Integral Active Steering, dat de grote berline helpt om te sturen, te manoeuvreren of om zich te stabiliseren in snelle bochten. Maar het meest verbazingwekkend is hij in de stand Sport, waarbij de afstellingen radicaal anders zijn en veel agressiever, zowel voor wat de ophanging betreft als het stuur, de motorrespons, de reacties van de versnellingsbak en de interventiesnelheid van de elektromotoren voor de actieve antirolstangen en de befaamde meesturende achterwielen. Daardoor wordt een actieve rijstijl oprecht amusant, want je bent je op geen enkel moment bewust van de 2,1 ton van deze limousine. Integendeel: zijn levendigheid en de spontaniteit waarmee hij bochten induikt geven de indruk dat je met een veel compactere sportwagen onderweg bent. Je krijgt hier werkelijk het beste van twee werelden. Met bovendien een bonus: de ongelooflijke motorcapaciteit maakt dat je van de ene bocht naar de volgende vliegt, maar dat steeds op een erg lineaire en dus comfortabele manier. Behalve in één geval: wanneer je de nieuwe launch control activeert, die je met een demonische acceleratie letterlijk in je rugleuning drukt en je maag overhoop gooit. Deze 760 Li is echt Dr. Jekyll en Mr. Hyde…

Budget & uitrusting

Het is wat vulgair om op dit niveau over grof geld te spreken. En nochtans moeten we BMW niet met de vinger wijzen. Want voor 170.950 euro in zijn M-versie (reken op zo’n 3.000 euro meer voor de Excellence) biedt deze 760 Li een erg volledige uitrusting en is hij gevoelig minder duur dan een Mercedes S600 (190.000 euro), en al zeker dan zijn AMG 65-afgeleide (meer dan 240.000 euro). Voor dat geld heb je al recht op het Professional-navigatiesysteem, servomotoren voor het sluiten van de deuren en de kofferklep, een 360 graden-camerasysteem, adaptieve led-koplampen, een airco in 4 zones, elektrische stoelen voorin, inductief laden voor smartphones of de intelligente sleutel met display waar je de staat van de auto op kan aflezen, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid benzine in de tank. Je kan er ook bepaalde functies (airco) mee inschakelen of de auto zelfs van op afstand voor- of achteruit laten rijden om gemakkelijker in te kunnen stappen wanneer hij in een smalle parkeerplaats staat (+ 575 euro). Uiteraard kan je nog verder gaan. Maar dat is dan geval per geval en afhankelijk van de smaak van de klant. Zo is er het Executive Lounge-pakket dat voor 12.800 euro individueel elektrisch verstelbare achterstoelen omvat met ventilatie en massage en een Android-tablet ertussen om de zonnegordijnen, het schuifdak, de multimedia-interface of de hifi-installatie van Bower&Wilkins (4.430 euro) mee te bedienen, terwijl je er uiteraard ook mee op het internet kan surfen via de optionele WiFi-hotspot.

Concurrenten

Het is duidelijk dat er niet veel concurrentie is in deze prijsklasse. Lamborghini speelt nog niet in dit segment, maar Aston Martin wel, met de Rapid (198.932 euro), naast de onvermijdelijke Mercedes S600 (of S65 AMG, voor respectievelijk 195.294 en 244.662 euro) en de verouderde Audi A8 W12 (149.420 euro). Maar terwijl de A8 iets minder duur is, is het verschil in de andere richting met de Mercedes S-Klasse en de Aston Martin veel groter.

Ons verdict

De BMW M760 Li is een automobiel monument door zijn motor, maar hij verbaast ook door zijn aanpassingsvermogen en door het opmerkelijke verschil dat hij kan bieden tussen zijn comfortabele modus en zijn sportieve programma. Het is duidelijk een slimme keuze geweest van BMW om de afstelling over te laten aan de mensen van M Performance, net zoals het idee om de limousine een meer agressieve en dus jongere stijl te geven.

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Geschreven door op

De concurrenten