Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / BMW X5 M, Range Rover SVR en Mercedes-AMG G63 : Imagobouwers

Als topversies van hun gamma doen de BMW X5 M en de Mercedes G 63 AMG vooralsnog geen afstand van hun drukgevoede V8. Wel krijgen ze voortaan weerwerk van de nieuwe Range Rover Sport SVR.

Overzicht :

Het principe van de SUV of terreinwagen met een extreem krachtige motor is niet nieuw. Volgens sommigen ontstond het concept begin jaren 2000 in Duitsland. Een verdedigbare stelling, al is de stamvader van het genre ontegenzeggelijk de roemruchte Lamborghini LM002, waarvan tussen 1986 en 1993 exact 301 exemplaren werden gebouwd. Die werd immers aangedreven door een dikke V12 van 450 pk en een slordige 500 Nm voor een leeggewicht van 2.600 kilo. De Duitsers hebben het genre van de gedopeerde SUV in feite gewoon populair gemaakt. En dat was inderdaad aan het begin van het millennium. In 2000 was er de Mercedes ML 55 AMG (347 pk), een jaar later gevolgd door de BMW X5 4.6iS (eveneens 347 pk), terwijl Porsche in 2003 de lat weer een stukje hoger legde met de 450 pk sterke Cayenne Turbo.

Daarop volgde een heuse vermogenswedloop, die overigens nog niet ten einde lijkt te zijn. Het strijdwapen waar de constructeurs systematisch op terugvallen, is en blijft de drukgevoede V8, een absolute must in deze categorie. Ook de Range Rover Sport Supercharged, die voortaan als SVR door het leven gaat, houdt vast aan acht cilinders, net als de jongste BMW X5 M en de Mercedes G 63 AMG, die er ondanks zijn bijna veertig lentes niet voor terugdeinst de razende drukgevoede 5.5-V8 uit Affalterbach onder zijn motorkap te huisvesten. Sterker nog: als G 65 AMG acht zich zelfs opgewassen tegen de 612 paarden van de monsterachtige V12 van het huis. We zeiden het al: in SUV-land zijn er nauwelijks grenzen…

Geschreven door op