Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Audi RS 3 Sportback Performance Edition (2023) – 300 x 300 km/u

Geschreven door Klaas Janssens op

De reeds bijzonder snelle Audi RS 3 is er nu ook als nog snellere Performance Edition. AutoGids doet de test.

Concept

Tijdens testwerk op de hogesnelheidsbaan van Nardo merkten de ingenieurs dat de Audi RS 3 nog over extra potentieel beschikte. Met deze tot 300 exemplaren gelimiteerde Performance Edition tonen ze tot wat deze hot hatch echt in staat is. Zoals een topsnelheid van 300 km/u halen, bijvoorbeeld.

De Audi RS 3 Performance Edition komt in een oplage van 300 exemplaren, waarbij je de keuze houdt tussen de vijfdeurs-Sportback of de vierdeurs-Berline. Designdetails zoals de Audi-ringen op het koetswerk of de ovalen einddempers van de opgewaardeerde uitlaatlijn kleuren zwart, de velgen dragen een opvallend Motorsport-spakendesign. Je kan de Audi RS 3 Performance Edition onder meer bestellen in het Nogaro Blue, het Daytona Grey, het Arrow Gray, Sebring Black Crystal Effect and Glacier White Metallic.

LEES OOK Audi RS 3 Performance Edition komt met Easter Egg

De standaard gemonteerde matrixlichten van de Audi RS 3 Performance Edition hebben een speciale lichtsignatuur die 300 afficheert, een knipoog naar zowel de oplage als de topsnelheid. In het interieur is opgefleurd met kuipstoelen met blauwe veiligheidsgordels en een aan de onderzijde afgeplat sportstuur met markering op de 12 uur. Deze limited edition is bovendien genummerd. Van de 300 exemplaren komen er 10 naar België, waarvan twee Berlines (95.920 euro) en acht Sportbacks (94.870 euro).

In de motorbaai van de nieuwe Audi RS 3 Performance Edition ligt de bekende 2,5 liter-turbobenzine, maar middels extra turbodruk (1,6 bar) werd het vermogen van de vijfcilinder opgevoerd naar 407 pk. Het maximumkoppel blijft steken op 500 Nm, maar is voortaan beschikbaar tussen de 2.250 en de 5.700 toeren per minuut. De aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling gehangen vijfpitter van de Audi RS 3 klinkt sowieso geweldig, maar dankzij aanpassingen aan de variabele kleppen in de uitlaatlijn wordt de soundtrack van de Performance Edition een echt feestje voor de trommelvliezen.

 2023 Audi RS 3 Performance Edition

Rijgedrag

Dat extra vermogen van de drukgevoede vijfpitter wordt aan de teugels gehouden door de standaard gemonteerde RS-sportophanging met adaptieve dempers, die voortdurend reageren op de wisselende omstandigheden. De Audi RS 3 Performance Edition staat bovendien op Pirelli-rubber van het type P Zero Trofeo R - 265/35 R19 voor en 245/35 R19 achteraan. Vooraan vertrouwt de Performance Edition op koolstofkeramische schijven (380 x 38 mm) met blauwe remzadels.

Net zoals bij de Audi RS 3 komt de Quattro-vierwielaandrijving van de Performance Edition met de zogeheten RS Torque Splitter met twee elektronisch gestuurde multiplatenkoppelingen die het koppel tussen de achterwielen verdelen. Tot 50% van de power vloeit naar de achterwielen. Desgewenst zelfs naar een achterwiel, zodat powerdrifts kinderspel worden.Toch als je het juiste menu en de juiste submenu’s selecteert.

We konden de nieuwe Audi RS 3 Performance Edition proberen op het Circuit van Monteblanco, gelegen op een steenworp van het Spaanse Sevilla. Een echte circuitjongen is deze hot hatch nog steeds niet, maar dankzij de enthousiaste motor, het gezonde onderstel en de slimme aandrijftechnologie kan je wel een heleboel vaart maken. In de Sport-modus gaat de kont alle kanten op, waardoor een afgesloten omloop iets van een rallycrossparcours krijgt. Maar in de Performance-stand verdwijnt dat baldadige overstuur en kan je wel scherpe rijlijnen trekken. De Trofeo R-banden en de koolstofkeramische remschijven zorgen er intussen voor dat je hogere bochtensnelheden kan aanhouden en later in de ankers kan.

2023 Audi RS 3 Performance Edition

Verdict

Een hot-hatchversie die een topsnelheid van 300 km/u haalt? Het is pas als je er even bij stilstaat, dat je beseft hoe absurd dat eigenlijk is. Vooral omdat de Audi RS 3 Performance Edition geen er geen enkele moeite mee lijkt te hebben. En het hoeft niet enkel rechtdoor te gaan, ook bij het bochtenrijke werk trekt deze Audi RS 3 uitstekend zijn plan, waarbij je als bestuurder zelfs kiest of je de hooligan wil uithangen of voor pure snelheid opteert.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A3

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars