Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / EuroNCAP: nieuwe testresultaten, twee gebuisden

Geschreven door Kevin Kersemans op 08-12-2021

EuroNCAP heeft weer een resem auto's beoordeeld op hun veiligheid. Zeven van de geteste modellen werden bekroond met vijf sterren en twee andere lijden met vier sterren evenmin gezichtsverlies. De klas van 2021 telt echter ook twee slechte leerlingen...

De onafhankelijke instelling EuroNCAP houdt zich al sinds 1997 bezig met het beoordelen van nieuwe auto's op hun veiligheid, zowel actieve als passieve. De jongste jaren is het aanbod aan rijhulpsystemen daarbij steeds belangrijker geworden. Constructeurs hebben er dan ook alle belang bij om hun nieuwste modellen uit te rusten met zoveel mogelijk toeters en bellen op dat vlak.

De voorbije maanden heeft de organisatie op elf nieuwe modellen een beoordeling gekleefd, en de meeste daarvan kunnen uitpakken met uitstekende resultaten. Van de beoordeelde modellen werden er immers zeven naar huis gestuurd met vijf sterren. Het gaat dan om de BMW iX, de Genesis G70 en GV70, de Mercedes EQS, de Nissan Qashqai, de Skoda Fabia en de Volkswagen Caddy. Aangezien vijf het hoogste aantal sterren is dat een model kan verdienen, hoeven we daar weinig aan toe te voegen.

Marge voor verbetering

De twee modellen die met vier sterren nog altijd vrij goed scoren, zijn allebei elektrisch: de Fiat 500 en de MG Marvel R. De Italiaan verloor een ster omdat de veiligheid van volwassen inzittenden beter kan, met name bij een zijdelingse aanrijding, waarbij inzittenden het risico lopen elkaar te verwonden door tegen elkaar op te botsen.

Verder verloor de 500 punten omdat hij niet over een functie beschikt om na een ongeval een nieuwe aanrijding te voorkomen, zijn autonome noodremfunctie minder goed presteerde en de bescherming van zwakke weggebruikers beter kan. In het geval van de Marvel R is het vooral de bescherming van zwakke weggebruikers die beter kan.

Gebuisd

Twee modellen krijgen echter een lamentabele beoordeling, namelijk de Renault Zoé en de Dacia Spring. De Franse elektrische stadsauto kreeg op alle onderdelen een onvoldoende, behalve op dat van de veiligheid van meerijdende kinderen, al is het daar met 52 % ook maar met de hakken over de sloot. Het resultaat is een historisch lage score van... nul sterren.

Nu hoort daar wel enige nuance bij: hoewel het model al wel enkele lichte facelifts onderging, is de Zoé al sinds 2013 op de markt, en bij zijn introductie scoorde hij nog een maximumscore van vijf EuroNCAP-sterren. Ondertussen zijn de normen echter aanzienlijk verstrengd. De Zoé wordt dus vooral afgestraft voor het feit dat hij al zo lang meegaat... en te weinig evolueerde. Eenzelfde lot onderging enkele jaren geleden ook de Fiat Punto, die eveneens opnieuw werd getest volgens de nieuwe normen terwijl zijn carrière al een eeuwigheid duurde.

Eén ster voor Dacia Spring

Dat excuus kan de Dacia Spring niet gebruiken – al is die elektrische budgetauto natuurlijk gebaseerd op een model dat al een tijdje meegaat in andere delen van de wereld, waar bovendien de veiligheidsnormen veel minder streng zijn (met name de Renault City K-ZE voor de Chinese markt). De Spring krijgt wel een sterretje meer dan de Zoé (één enkele ster dus...), maar zijn scores voor de verschillende onderdelen zijn evenmin om over naar huis te schrijven (49 % voor de bescherming van volwassen inzittenden, 56 voor die van meerijdende kinderen, 39 voor die van zwakke weggebruikers en 32 voor die van rijhulpsystemen).

De Spring betaalt dus de prijs voor zijn lowcostontwerp om de goedkoopste elektrische auto op de markt te kunnen zijn. Hoogstens kan hij als excuus inroepen dat hij vooral een stadsroeping heeft... In zijn persmededeling geeft EuroNCAP de Renault-groep er flink van langs, vooral omdat de Laguna destijds nota bene het eerste model was dat bekroond werd met een maximumscore van vijf sterren.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten