Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Fiat Tipo 1.6 MJET DCT : Betaalbaar alternatief

De Fiat Tipo breidt zijn gamma uit dankzij de komst van een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, die geheel naar de geest van de auto een relatief bescheiden prijskaartje draagt.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Het is nu net een jaar geleden dat de nieuwe Fiat Tipo op ons wegennet opdook. Die verjaardag is goed voor een kleine evolutie in het gamma van de vijfdeurs en de breakversie Station Wagon. Die bieden voortaan namelijk een gerobotiseerde versnellingsbak aan als alternatief voor hun manuele bak. Geen zorgen, het gaat niet om het aftandse exemplaar met enkele koppeling dat de Fiat 500 gebruikt, maar om de DCT-bak met dubbele koppeling die ook al in vijf andere modellen van de groep te vinden is. Daardoor kan Fiat hem ook relatief goedkoop aanbieden, want de meerprijs bedraagt maar 1.200 euro. Dat is zo’n 300 euro minder dan de automaat in de Opel Astra of de gerobotiseerde bak van de Kia Cee’d, en 780 euro minder dan de DSG bij Volkswagen.

Gelukkig voor de Tipo is zijn prijs niet het enige pluspunt van deze versnellingsbak. Net als bij andere modellen uit de groep blijkt hij bijzonder aangenaam. De versnellingen volgen elkaar snel op terwijl hij flitsende hernemingen optekent door bij een kickdown meteen twee versnellingen terug te schakelen. Hij weet ook een automaat te imiteren door zijn kruipfunctie in traag verkeer. Anderzijds is het tevergeefs zoeken naar schakellepels aan het stuur – die zijn zelfs niet als optie verkrijgbaar. En verder wil deze DCT al eens aarzelen bij het wegrijden – niet altijd even handig wanneer je probeert in te schuiven in druk verkeer. Maar voor het overige zet deze versnellingsbak de wegkwaliteiten van de Tipo alleen maar beter in de verf.

  • Democratische prijs DCT
  • Soepele werking
  • Samenspel DCT-1.6 MJET
  • Geen schakelpeddels aan het stuur
  • Aarzelingen bij het vertrek
  • Niet verkrijgbaar op basisniveau

In dit artikel : Fiat, Fiat Tipo

Geschreven door op